دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

همزمان با درگذشت زنده یاد «انتظامی» و «دری» عنوان شد؛

صادقی: زنده یاد «دری» تسلط خاصی بر سیاست و تاریخ داشت/ پرهیز از زندگی اشرافی، خارج نشینی و شناخت فرهنگ بومی رمز ماندگاری استاد «انتظامی» بود

قطب الدین صادقی-انتظامی-دری

سینماپرس: دکتر قطب الدین صادقی، فیلمنامه نویس، کارگردان تئاتر، مترجم و بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: ما ۲ هنرمند برجسته و بزرگ را از دست دادیم که سرشار از فرهنگ بودند، هر دوی این بزرگواران شناخت و تسلط کافی بر ادب، فرهنگ و هنر بومی و ملی داشتند و قطعاً جایگزینی برای آن ها پیدا نخواهد شد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زنده یاد «دری» تسلط خاصی بر سیاست و تاریخ داشت؛ من یقیناً می گویم رمان مهم و برجسته ای نبود که ایشان آن را مطالعه نکرده باشد؛ او تمام سریال ها و فیلم های مهم تاریخی دنیا را دنبال می کرد، اهل مطالعه و اندیشه ورزی بود، به صورت باری به هرجهت دست به هر کاری نمی زد و تمام تلاشش این بود آثاری که عرضه می کند بتوانند در تاریخ ماندگار شوند.

وی ادامه داد: من مفتخرم که در طول دوران کاری ام توانستم ۲ همکاری ارزشمند با زنده یاد دری داشته باشم و مدت ها قرار بود سومین همکاری ما در پروژه «سنجرخان» شکل بگیرد و بنده هم به عنوان مشاور هنری و هم به عنوان بازیگر در این پروژه حضور داشته باشم که با درگذشت ایشان پرونده این پروژه مختومه شد.

این مدرس دانشکده های «هنر و معماری» و «صدا و سیما» خاطرنشان کرد: بی اغراق می گویم آقای دری یکی از معدود هنرمندان هوشمند و با درایت این مرز و بوم بود؛ او ضمن آنکه علاقه جدی برای تولید آثار سیاسی و تاریخی داشت با اعتنای جدی به ذائقه مخاطبان امروزی در آثارش روابط عاطفی و عاشقانه را هم وارد می کند و با هم تنیدن درست این روابط باعث می شد تا مخاطبان با میل و علاقه بیشتری آثارش را تماشا کنند و این اتفاق یکی از رموز ماندگاری این استاد برجسته سینما و تلویزیون بود.

صادقی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با زنده یاد استاد عزت الله انتظامی اظهار داشت: پرهیز از زندگی اشرافی، خارج نشینی، عدم موضع گیری های ضدمردمی و شناخت فرهنگ بومی رمز ماندگاری استاد «انتظامی» بود؛ ما کمتر هنرمندی مانند استاد انتظامی داشته و داریم که به فرهنگ ناب و اصیل ایرانی آشنایی کامل داشته باشند؛ استاد انتظامی در آن واحد همه چیز را با هم یکجا داشت؛ همانطور که فرهنگ ته شهری را داشت با فرهنگ بالاشهری هم آشنا بود، همانطور که از وقایع تاریخی مطلع بود سیاست را نیز دنبال می کرد. او هنرمندی بود که بی واسطه شناخت جدی از پیرامون خود داشت و این شناخت را بدون کم و کاست در آثار نمایشی و سپس در فیلم ها و سریال هایش پیاده می کرد.

این هنرمند تأکید کرد: استاد انتظامی از دوران جوانی که وارد عرصه هنری شد همه تکنیک های نمایشی را می شناخت؛ از پیش پرده خوانی تا نمایش های روحوضی و از داستان های معاصر تا نمایش های تاریخی را می شناخت و تسلط جدی بر تکنیک های بازیگری داشت؛ او هنرمندی توانا بود و همواره از اینکه به ورطه کلیشه و تکرار بیفتد پرهیز می کرد و دوست داشت بتواند آثار ماندگار و درخشانی از خود به جای بگذارد که چنین هم شد.

این دارنده مدرک فوق لیسانس هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن فرانسه خاطرنشان کرد: استاد انتظامی در طول دوران کاری اش برخلاف بسیاری دیگر از افراد که عنوان هنرمند را با خود یدک می کشند راضی نشد تا در آثار نازل و مزخرف و پوچ بازی کند؛ او همیشه بهترین ها را انتخاب می کرد و همیشه هم بهترین بود. او فردی مردمی بود و با اینکه می توانست مانند بسیاری دیگر افراد تابعیت کشورهای دیگر را نیز اخذ کند هرگز به فکر ۲ تابعیتی شدن نیفتاد و در کشورش ماند و به مردم خدمت کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: زندگی و رفتار حرفه ای هنرمندان بزرگی همچون زنده یاد انتظامی و دری باید سرمشق و الگوی جوانانی باشد که میل به حضور در عرصه های فرهنگی و هنری دارند؛ کسانی که می خواهند واقعاً ماندگار شوند و به ثروت و شهرت و... فکر نمی کنند باید از این ۲ هنرمند برجسته و نوع آثار و کردار و رفتار و زندگی شان الگو بگیرند و امیدوارم که ما شاهد ظهور مشابه این هنرمندان در سال های آتی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.