دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

همزمان با درگذشت زنده یاد «انتظامی» و «دری» عنوان شد؛

عظیمی: زنده یاد «دری» در نقد استعمار تبحر ویژه داشت و به حداقل ها راضی نبود/ استاد «انتظامی» فاتح قله هنر بازیگری بود

عظیمی میرآبادی-انتظامی-دری

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: هر ۲ هنرمند گرانقدری که در یک روز از میان مان رفتند دارای ارزش ها و ویژگی های بسیار منحربفردی بودند که ما قطعاً تا سال ها نمی توانیم شاهد بروز و ظهور کسانی باشیم که بتوانند به خلاء نبود و فقدان آن ها را در سینمای کشور جبران کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من از نزدیک با زنده یاد دری در ارتباط بودم و شناخت بسیار خوبی نسبت به روحیات ایشان داشتم. ما قرار بود سریالی با عنوان «سلطان علی» در رابطه با زندگی سلطان علی ابن محمدباقر که در مشهد اردهال مدفون هستند را با یکدیگر تولید کنیم که ایشان کارگردانی و بنده تهیه کنندگی آن را بر عهده داشتم اما متأسفانه دست اجل فرصت نداد ساخت این سریال به سرانجام برسد و ما نتوانستیم از فرصت حضور ایشان برای تولید این سریال بهره مند شویم.

وی سپس با بیان اینکه زنده یاد «دری» در نقد استعمار تبحر ویژه داشت و هرگز برای تولید آثارش به حداقل ها راضی نبود اظهار داشت: زنده یاد دری یکی از معدود فیلمسازان سینما و تلویزیون کشور بود که هرگز به صورت سردستی مبادرت به تولید فیلم و سریال نمی کرد. او هرگز راضی نبود به قیمت پول به دست آوردن فیلم ها و سریال هایی با کیفیت پایین تولید کند و به همین دلیل همیشه از شروع مراحل مقدماتی برای تولید آثارش تشریفات ویژه ای در نظر می گرفت و تمام تلاشش این بود که فیلم و سریالش بر اساس استانداردهای حرفه ای و جهانی ساخته شود.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: زنده یاد دری ضمن آنکه در حوزه های سیاسی و تاریخی آگاهی بسیار کاملی داشتند در حوزه های فرهنگی و هنری هم صاحب نظر بودند و مصاحبه ها و یادداشت های بسیار مهم و ارزنده ای از ایشان به جای مانده که بنده معتقدم همه آن ها باید گردآوری شود و به صورت مکتوب برای استفاده نسل های آینده کشور از نظرات این هنرمند صاحب سبک و صاحب نظر مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیر مسئول نشریه «سینمای خانگی» متذکر شد: امثال آقای دری و انتظامی شخصیت های برجسته و بزرگ و قدرتمندی هستند که می توان از زندگی و فعالیت های شان برای کسب تجربه بهره مند شد و از آن ها آموزش دید. از دست دادن این قبیل هنرمندان آسیب جدی به پیکره فرهنگ و هنر کشور وارد می کند چرا که دیگر وجود افرادی مانند آن ها غیرممکن است.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که چرا از هنرمندی مانند زنده یاد دری با اینکه در نقد استعمار تبحر ویژه داشت حمایت صورت نمی گرفت و این هنرمند همواره در مصاحبه هایش نسبت به مسئولان سازمان سینمایی و تلویزیون انتقاد داشت تصریح کرد: متأسفانه ما بارها تأکید کرده ایم که مسئولان سینمایی و تلویزیونی در طبقات و جایگاه ها و سطوح مختلف انگیزه جدی برای تثبیت ارزش های انقلابی و اسلامی ندارند و به همین علت است که توجه ویژه و جدی به هنرمندانی که در این حوزه تلاش می کنند ندارند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: ما اگر نگوییم که این مدیران و مسئولان مغرض هستند حداقل می توانیم بر این امر صحه بگذاریم که آن ها افرادی کوته بین، بی برنامه و بی خیال هستند و عرصه فرهنگی و هنری کشور را به حال خود رها کرده اند؛ همین باعث شده تا ما دچار «ولنگاری فرهنگی» شویم و روز به روز هم تبعات منفی این ولنگاری بیشتر گریبان مان را بگیرد.

عظیمی میرآبادی متذکر شد: قطعاً هنرمندانی متعهد و ارزشمند و انقلابی امثال زنده یاد دری در سینما و تلویزیون کشور کم نیستند اما از آن ها هم حمایت نمی شود و همین امروز و فردا است که از آن ها نیز با عنوان «مرحوم» و «زنده یاد» نام ببریم و افسوس بخوریم که چرا فرصتی برای فعالیت و حضورشان فراهم نشده است. این اتفاقات بسیار دردآور و تلخ است و این وظیفه افراد متعهد در دستگاه های اجرایی و قانون گذاری کشور است که تدبیری برای فعالیت مستمر این افراد داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه استاد «انتظامی» فاتح قله هنر بازیگری بود و هیچ گاه در آثار نازل حضور پیدا نکرد اظهار داشت: استاد انتظامی با علم و آگاهی وارد عرصه سینما شد، با تمام وجودش برای کارش وقت می گذاشت و فعالیت می کرد و هرگز به نقش های کم مایه و میان مایه تن نداد و تمام تلاشش را به کار برد تا همیشه بهترین باشد. همه این ها باعث ماندگاری وی در سینما شد و توانست او را به اوج برساند.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: لقب «آقای بازیگر» به حق برازنده و شایسته استاد عزت الله انتظامی است؛ او همواره در پی آن بود که عزت خود را در سینمای کشور حفظ کند و همیشه مخالف صریح و سرراست تولید کارهای سبک و بی ارزش در سینما بود و خودش هم همانطور که پیش تر عرض کردم هرگز راضی نشد به کارهای سطحی تن دهد؛ درست برخلاف رفتار بسیاری از بازیگران که هر کاری را به خاطر پول، شهرت و... انجام می دهند و گاهی ما شاهد هستیم یک بازیگر در طول ۲۴ ساعت شبانه روز در ۳ پروژه حضور دارد و همزمان با چند پروژه قرارداد امضا می کند اما هرگز ماندگار نمی شود و تاریخ مصرف دارد و اعتباری به جامعه هنری اضافه نمی کند.

عظیمی میرآبادی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم زندگی اساتید گرانقدری همچون استاد انتظامی برای یکایک جوان هایی که به سینما علاقه دارند و یا در حال حاضر مشغول کار و فعالیت در سینما هستند الگو قرار گیرد و ما شاهد آن باشیم که همه جوانان همچون استاد انتظامی «عزت» خودشان را در راستای اعتلا و ارتقای فرهنگ و هنر کل کشور حفظ کنند.

نظرات

  • سینماگر ایرانی ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۴:۰۳
    0 0
    رفیقان می روند نوبت به نوبت خوش آن روزی که نوبت بر من آید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.