یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

همزمان با درگذشت زنده یاد «انتظامی» و «دری» عنوان شد؛

خیراندیش: زنده یاد «دری» انسانی بسیار باسواد، فهیم و با درایت بود/ از استاد «انتظامی» درس هنر، انسانیت و زندگی گرفتم

دری - انتظامی - خیراندیش

سینماپرس: گوهر خیراندیش بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: درگذشت این ۲ هنرمند برجسته در یک روز لطمه ای جبران ناپذیر به سینما و فرهنگ و هنر این کشور وارد کرد و دل های همه هنرمندان در فراق و ماتم این عزیزان به درد آمد بنده یقیناً می گویم سال ها زمان لازم است تا بزرگانی همچون زنده یاد «دری» و زنده یاد «انتظامی» بتوانند در عرصه فرهنگ و هنر قدم بگذارند و ما گوهرهای کمیابی را از دست دادیم و امیدوارم از این پس شاهد آن باشیم که از پیشکسوتان هنر به دستی حفظ و حراست شود.

بازیگر فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من افتخار همکاری با زنده یاد دری را در سریال «کلاه پهلوی» داشتم؛ البته پیش از همکاری ام با ایشان در این سریال با قلم و کارهای ایشان آشنا بودم و چند باری هم قرار بود در فیلم ها و سریال های دیگرشان حضور داشته باشم که به دلیل تقارن زمانی با کارهای دیگرم این امر محثث نشد.

وی ادامه داد: فیلمبرداری «کلاه پهلوی» ۵ سال طول کشید و ما در طول این ۵ سال با هم زندگی کردیم و من از همکاری و هم کلامی و همراهی با زنده یاد دری مشعوف بودم؛ تأکید می کنم که زنده یاد «دری» انسانی بسیار باسواد، فهیم و با درایت بود. او نسبت به هنر، تاریخ و فرهنگ آگاهی و شناخت خوبی داشت. یادم می آید زمانی که به من پیشنهاد بازی در «کلاه پهلوی» را دادند با توجه به حجم عظیم فیلمنامه فکر می کردم بیش از یک ماه زمان نیاز دارم تا بتوانم فیلمنامه را مطالعه کنم اما وقتی شروع به خواندن فیلمنامه کردم قلم جذاب زنده یاد دری مرا محسور کرد و باعث شد تا من مرتب فیلمنامه در دستم باشد و با اشتیاق آن را مطالعه کنم به نحوی که آن فیلمنامه بسیار عظیم را در طول ۳-۴ روز کامل مطالعه کردم و با ایشان تماس گرفتم و گفتم با کمال میل با شما همکاری خواهم کرد.

خیراندیش خاطرنشان کرد: من در «کلاه پهلوی» نقش مهرآفرین مستشارنیا را بازی می کردم که هم در ایران و هم در فرانسه فیلمبرداری داشتیم. یادم می آید هر زمانی که از فیلمبرداری فارغ می شدیم ساعت ها با زنده یاد دری در رابطه با کار گپ می زدیم و در خلال همین گپ ها بود که بنده مرتب به این مسأله ایمان آوردم که با یک هنرمند نمونه و بی نظیر مشغول به همکاری هستم.

بازیگر فیلم سینمایی «مدرسه پیرمردها» تأکید کرد: آقای دری جزو آن دسته از هنرمندانی بودند که دقت و وسواس بسیار زیادی در کارشان داشتند و هرگز به صورت باری به هر جهت کار نمی کردند. تمام تلاش زنده یاد دری این بود که اثری ماندگار خلق کند و آن اثر را برای ملت ایران به یادگار بگذارد که خوشبختانه در این مسیر موفق هم شد.

این هنرمند در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با زنده یاد عزت الله انتظامی گفت: من سعادت این را داشتم که سال های سال در محضر استاد شاگردی کنم و با ایشان و خانواده فرهیخته و هنرمندشان رفت و آمد خانوادگی داشته باشم. بی تردید و بی تعارف می گویم در تمام طول زندگی ام از استاد «انتظامی» درس هنر، انسانیت و زندگی گرفتم! هر لحظه در کنار ایشان بودن برای من درس زندگی بود. استاد انتظامی جدا از اینکه هنرمند برجسته ای بودند انسان بسیار والایی نیز بودند و تمام تلاش شان این بود که کارهای نیک انجام دهند.

این سینماگر یادآور شد: چند سال قبل زمانی که ایشان از وضعیت بسیاری از همکاران شان در سینما آگاه شدند و شنیدند که به دلیل تولیدات اندک بسیاری از اهالی سینما بیکار و خانه نشین شده اند تمام تلاش شان را کردند و با هر مسئول و دستگاه و نهادی وارد مذاکره شدند تا بتوانند مقرری ماهیانه ای که در شأن و منزلت هنرمندان باشد برایشان تهیه کنند و هر ماه هم با حفظ حرمت و احترام به همکاران خانه نشین شان این کمک ها را به آن ها می رساندند.

بازیگر فیلم سینمایی «روز باشکوه» در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید دلیل ماندگار شدن استاد انتظامی طی دهه های متمادی در عرصه سینما چه بود اظهار داشت: ایشان وسواس بسیار زیادی در انتخاب های شان داشتند و هرگز به خاطر منافع مادی دست به انتخاب کاری نمی زدند؛ ایشان بسیار سخت گیر بودند و می گفتند من هرگز کاری را انجام نمی دهم که در شأن و منزلتم نباشد. استاد انتظامی هرگز برای گذران زندگی دست به انتخاب ها و کارهای نادرست نزدند و همیشه انتخاب های درست و شایسته ای داشتند و همین باعث شد که دهه ها ماندگار شوند و نسل های مختلف هم از هنر ایشان دچار لذت و شعف گردند.

وی ادامه داد: خیلی مهم است که یک بازیگر به ورطه کلیشه و تکرار نیفتد و خوشبختانه استاد انتظامی جزو هنرمندانی بودند که حتی اگر نقش هایی شبیه به هم بازی می کردند به دلیل ظرافت در بازی و هوشمندی خارق العاده ای که داشتند هرگز به ورطه کلیشه سقوط نکردند و اکنون اگر نگاهی به آثارشان بکنیم در همه آن ها تازگی می بینیم.

خیراندیش سپس به راز سلامت و طول عمر استاد انتظامی اشاره کرد و گفت: شاید برای بسیاری از مردم باورکردنی نباشد که اسطوره بازیگری سینمای ایران که به حق لقب آقای بازیگر را داشتند زندگی بسیار ساده ای می کردن. ایشان هیچ وقت در طول زندگی شان ورزش را ترک نکردند و همیشه تغذیه سالمی داشتند. ایشان در غذا خوردن بسیار امساک می کردند و بنده بارها در پشت صحنه ها شاهد آن بودم که از غذاها چیزی میل نمی کردند و اغلب خوراک شان نان و ماست بود. استاد اهل تشریفات نبودند، زندگی ساده ای داشتند و همه این ها باعث شده بود تا سلامت در زندگی شان وجود داشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «واکنش پنجم» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: خوشبختانه من شانس این را داشتم که از سال های آغازین ورودم به سینما در کنار استاد انتظامی حضور داشته باشم و اولین همکاری من با ایشان در فیلم «بانو» به کارگردانی داریوش مهرجویی بود. پیش از این اتفاق استاد همیشه به بنده و جمشید لطف داشتند و درس های زیادی به ما می آموختند و همیشه عنوان می کردند من بسیار خوشحالم که افراد مستعدی مثل شما از طریق تحصیلات آکادمیک سینما را دنبال می کنند.

خیراندیش ادامه داد: یکی از افتخارات بنده در زندگی هنری ام این است که در فیلم «گوهر» که پوریا حیدری در رابطه با زندگی من آن را ساخته استاد انتظامی جزو یکصد هنرمند مطرح و شناخته شده ای هستند که نقطه نظرات شان را در رابطه با فعالیت های هنری بنده بیان کرده اند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «مختارنامه» و «مدرس» در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم رفتن این هنرمندان ارزنده تلنگری باشد بر یکایک ما!؛ امیدوارم ما تا دیر نشده به فکر پیشکسوتان و بزرگان هنر این مرز و بوم باشیم، امیدوارم بتوانیم از هنرمندان برجسته مان که شاید هرگز دیگر تکرار نشوند به خوبی حراست کنیم و تا زنده هستند قدردان آن ها، حضورشان و زحمات شان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.