جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

این «خندوانه» آسیب‌زا است

 برنامه «خندوانه»

سینماپرس: یک منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به شوخی‌های برنامه «خندوانه» بیان کرد که نسل جوان بدون اینکه بداند از این شوخی‌ها آسیب می‌بیند.

به گزارش سینماپرس، مصطفی جلالی‌فخر درباره «خندوانه» و کیفیت این برنامه که از شبکه نسیم پخش می‌شود، بیان کرد: من «خندوانه» را به صورت مستمر و پیگیر ندیده‌ام بلکه به شکل اتفاقی گاهی قسمت‌هایی از آن را تماشا کرده‌ام و به نظرم آنقدرها که درباره این برنامه گفته می‌شود، جذاب و سرگرم‌کننده نیست.

وی افزود: این برنامه ایده جدیدی ندارد و حتی با بازگشت عروسک جناب خان که از وزنه‌ای برخوردار بود، موفقیت چندانی کسب نکرد که یک دلیل آن، این است که فضای هنری تلویزیون و حتی سینما دچار آشفتگی، شتابزدگی و نبود تحلیل شرایط پیرامون شده است.

جلالی‌فخر تصریح کرد: خستگی مردم و واکنش‌های آن‌ها نسبت به شرایط دشوار زندگی‌شان باعث شده کسانی که دست‌اندرکاران حوزه هنر هستند دچار دستپاچگی شوند و بخواهند به هر شکلی از ریزش مخاطب جلوگیری کنند و یا موجب شده سرمایه‌گذاران بخواهند از این آب آلوده ماهی بزرگ خود را صید کنند.

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به علاقه مخاطب به آثار کمدی عنوان کرد: معمولاً استنباط سازندگان آثار این است که ملودرام و کمدی، ژانرهای محبوب مخاطب هستند و مردم تلاش می‌کنند به هر نحوی خود را از طریق یک فیلم کمدی با هر سطحی از فضای پیرامونی و مشکلات دور کنند. به همین دلیل است که کمدی‌های سخیفی در سینما و تلویزیون مثل قارچ‌های سمی رشد کرده است. این جنس از آثار سخیف به سرعت رشد می‌کند و صرفا از فضای درهم و آشفته، استفاده خود را می‌برد، برنامه «خندوانه» هم بالطبع از همین سبک استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: برنامه «خندوانه» یک بعد اقتصادی دارد که تهیه‌کننده و سازنده به اسپانسرهای بزرگ وصل است و هرچه مخاطب بیشتر باشد اسپانسرها تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند. تلویزیون هم در این فضا دخالت چندانی ندارد چون دوست دارد با درآمد کم برنامه پربیننده بسازد بنابراین اجازه می‌دهد این رابطه مالی که کنترلی هم بر آن ندارد، ادامه داشته باشد و از طرفی سعی می‌کند دست برنامه ساز را باز بگذارد تا خودشان، درآمد خود را در بیاورند.

جلالی با اشاره به رویکرد اسپانسرمحور شدن برنامه‌های تلویزیونی، تأکید کرد: در این رویکرد، تلویزیون ترجیح می‌دهد اسپانسرها بمانند تا درآمدهای ابرکلان به تلویزیون ارائه کند و این اتفاق به دیگر برنامه‌های ورزشی، اجتماعی و... تلویزیون سرایت می‌کند.

این منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: با اسپانسرمحور شدن برنامه‌ها، نظارت محتوایی نیز مثل قبل انجام نمی‌شود و مدیران فکر می‌کنند برنامه‌ها پرمخاطب شده‌اند، در حالی که مردم از طرفی نمی‌دانند در برنامه چه محتوایی در برابرشان پخش می‌شود و همچنین از رد شدن خطوط قرمز در سینما و تلویزیون استقبال می‌کنند و پای این برنامه‌ها می‌نشینند.

وی با اشاره به بعضی از شوخی‌های استندآپ‌ها در «خنداننده‌شو»، اظهار کرد: این حرف‌ها به معنای موافقت با سانسور نیست و من تبلیغات‌چی سانسور نیستم اما نباید در مخالفت با سانسور از طرف دیگر بام بیفتیم. وقتی قرار است خانواده‌ها بیننده برنامه‌ای مثل «خندوانه» باشند نباید اجازه دهیم اسپانسرها با پخش شوخی‌های غیراخلاقی صرفاً به منافع زودگذر خود فکر کنند، شوخی‌هایی که بدون اینکه متوجه باشیم می‌تواند نسل جوان را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد که اصلاً خودش نمی‌تواند حدس بزند.

وی خطاب به مسئولان صداوسیما عنوان کرد: راه کمرنگ کردن قدرت و تأثیر ماهواره این نیست که فضای برنامه‌های خود را به ماهواره نزدیک کنیم بلکه باید سطح ارتباطی بالاتری را با مخاطب جستجو کنیم. من بعضی از استندآپ کمدی های «خندوانه» را در فضای مجازی دیده‌ام و به کسانی که از این شوخی ها انتقاد می کنند حق می دهم چرا که انتظار نداشتم شاهد چنین شوخی هایی باشیم.

این منتقد سینما و تلویزیون یادآور شد: برنامه سازان و مدیران اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند با این کار می‌توانند مخاطب را به رسانه نزدیک و پایبند کنند و مردم با نزدیکی به این برنامه ها، ماهواره نمی بینند. آنها با پخش این برنامه ها به آنچه که خودشان نسبت به آن انتقاد دارند دامن می زنند.

وی در پایان گفت: با پخش شوخی های سخیف و غیر اخلاقی، پایبندی اخلاقی که در جامعه شرقی وجود دارد به تدریج توسط خود ما نابود می شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.