چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵

رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی

 فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی رونمایی شد

سینماپرس: فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی صبح امروز ۲۴ مرداد ماه در دفتر مدیر کل هنرهای نمایشی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، در جلسه صبح امروز که با حضور شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی، دکتر افشین تحفه‌گر معاون هنری و نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد جواد استادی مشاور مدیر کل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، چمی گو مدیرعامل موسسه آفرینش‌های فرهنگی هنری آستان قدس رضوی، مهدی سیمزاری معاون این موسسه و دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره کودک و نوجوان رضوی، سید حجت طباطبایی رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اتابک نادری مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، دکتر حسین موذن مدیر تالار هنر، مریم کاظمی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و مهدی حاجیان مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد، جزئیات فراخوان، موضوعات و رویکرد جشنواره امسال همچنین نحوه برگزاری هر چه بهتر جشنواره بیان شد.

شهرام کرمی در این نشست منطقه خراسان و شهر مشهد را بهترین منطقه برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی عنوان کرده و ظرفیت‌های زیرساختی، زیارتی و گردشگری این شهر را در کنار هنرمندان شناخته شده تئاتر از جمله ویژگی‌های این شهر بر شمرد.

وی با اشاره به جشنواره‌های تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: یک رویداد فرهنگی و هنری زمانی می‌تواند اثربخش باشد که به یک جریان فرهنگی تبدیل شود. متاسفانه بیشتر جشنواره‌هایی که در کشور طراحی و برگزار می‌شوند جشنواره‌هایی تبلیغی هستند ولی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جشنواره‌ای تبلیغی نیست، پرمخاطب است و به شکلی خاص روی مخاطب‌اش تاثیر می‌گذارد. کار در این حوزه رویداد را به جریانی فرهنگی تبدیل می‌کند که در کل منطقه تاثیر می‌گذارد. نمونه‌های این جریان فرهنگی را در شهرهای همدان و مریوان می‌توانیم به خوبی ببینیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید را دوری از نگاه جشنواره‌ای و جشنواره‌زدگی تئاتر عنوان کرده و تاکید کرد: ما از رویدادی که جریان فرهنگی ایجاد کند حمایت خواهیم کرد.

دکتر افشین تحفه‌گر نیز در این جلسه با قدردانی از استان هرمزگان که یازده دوره گذشته این جشنواره را میزبانی کرده به بیان توضیحاتی در خصوص میزبانی شهر مشهد از این رویداد و جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی در سال جاری پرداخته و گفت: سیاست جشنواره‌های رضوی از امسال تمرکززدایی از زمان برگزاری بود. پانزده دوره گذشته جشنواره های فرهنگی و هنری رضوی در دهه کرامت برگزار می شد که از امسال تصمیم  گرفته شد ۳۲ جشنواره در طول سال پخش شود.

وی زمان برگزاری جشنواره را اسفند ماه ۹۷ اعلام کرده و گفت: در برگزاری جشنواره امسال دستگاه‌های مختلف آستان قدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری همکاری دارند. در عین حال کانون پرورش فکری، صدا و سیما، حوزه هنری، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های فرهنگی نیز که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند همراه این رویداد هنری خواهندبود.

وی ابراز امیدواری کرد که از توان و تجربه بخش‌های مختلف و هنرمندان شاخص تئاتر کودک و نوجوان در برگزاری هرچه بهتر این رویداد بهره ببرند.

تحفه‌گر برگزاری جلسه‌ای با حضور هنرمندان برجسته این حوزه در دهه ولایت، اجرای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان و اجرای آثار برگزیده دوره قبل جشنواره، تولید محتوای نمایشی و نمایشنامه، تجلیل و تقدیر از بزرگان این عرصه را از جمله برنامه‌های پیش روی جشنواره دوازدهم تئاتر کودک رضوی معرفی کرده و تشکیل شورای جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان در اداره کل هنرهای نمایشی را برای ارتباط نزدیک‌تر و برنامه ‌یزی هماهنگ جشنواره‌های این حوزه پیشنهاد داد.

چمی لو مدیرعامل موسسه آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی نیز سیاست مدیریت جدید این آستان را توجه جدی به کودکان و نوجوانان عنوان کرده و به بخشی از فعالیت‌های این موسسه در دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر کودک رضوی اشاره کرد.

وی تصریح کرد که از پیشنهاد میزبانی جشنواره استقبال کرده‌اند و تفاهم‌نامه خوبی بین بنیاد امام رضا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شده است. با توجه به بحث گسترش فضای رسانه‌ای صدا و سیمای استان به جمع حامیان جشنواره پیوسته و محصولات تولید شده از سوی صدا و سیما در این خصوص در طول سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مهدی سیمریز دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: ابتدا قرار بود جشنواره در آذر ماه برگزار شود که به دلیل برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و با توجه به این که هنرمندان مشهد برای حضور در این رویداد آماده می‌شوند این زمان ر ا به اسفند ماه تغییر دادیم.

وی بخش‌های جشنواره را بخش تئاتر عروسکی و بخش صحنه‌ای معرفی کرده و بیان کرد که در هر بخش بین ۶ تا ۸ اثر به جشنواره راه پیدا خواهند کرد.

در بخش دیگر این نشست جزئیات برگزاری جشنواره از سوی هر یک از حاضران مورد دقت قرار گرفته و پیشنهادهایی برای ارتقا کیفیت آثار و شیوه برگزاری مطرح شد.

حسین موذن مدیرتالار هنر نیز که دو دوره دبیر جشنواره کتابسازی رضوی بوده افزایش دامنه موضوعات جشنواره را مطرح کرده و گفت: اگر جشنواره کودک و نوجوان رضوی تولیدات موفقی داشته باشد آمادگی داریم تا با معرفی جشنواره در برنامه اجرای عمومی آثار قرار دهیم.

مریم کاظمی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز پیشنهاد داد: متن‌های درست و موضوعات مدون می‌تواند به هنرمندان معرفی  شود. انتخاب نیروهای متخصص در دبیرخانه و پیگیری دقیق شرایط فراخوان به تولیدات نو، بدیع و با سطح کیفی بالا منتهی خواهد شد. اعزام کارشناسانی که در طول سال آثار کودک و نوجوان را در شهرها و استان‌های مختلف ببینند نیز می‌تواند به انتخاب آثار باکیفیت‌تر برای جشنواره کمک کند.

اتابک نادری مدیر امور استان‌ها نیز جشنواره تئاتر رضوی را جشنواره‌ای معنوی و دینی معرفی کرد که می‌تواند بحث معنویت در زندگی را مدنظر داشته باشد و حتی از آثار مکتوب دیگر ادیان الهی نیز بهره ببرد.

موضوعاتی مانند  دعوت از هنرمندان شاخص برای تولید تئاتر، تعداد آثاری که به هر بخش راه پیدا می‌کنند، توجه به تولید نمایشنامه و برگزار ی کارگاه های آموزشی، تنوع موضوعات مدنظر جشنواره و استفاده از داستان‌ها، روایات و احادیث در این حوزه همچنین توجه به نشر صفات اخلاقی و تربیتی امام رضا (ع)، توجه به ویژگی‌هایی همچون مهربانی و عطوفت، توجه به بحث اقتباس، قرار دادن مشاور برای آثار نمایشی از اولین مرحله تولید و  توجه به حوزه بین‌الملل، توجه به برنامه‌های جنبی و مردمی در جشنواره و ... از سوی حاضران در این جلسه طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این نشست پوستر فراخوان جشنواره توسط کرمی، تحفه‌گر و چمی گو رونمایی شد.

دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی اسفند ماه ۱۳۹۷ در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.