چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

مدرس دانشگاه در حوزه رسانه:

رسانه ملی جایگاه ارزشی زنان را تنزل داده است

سمیرا خطیب‌زاده

سینماپرس: یک مدرس حوزه رسانه معتقد است "زن نمایشی" در عرصه رسانه ملی نمادی از توجه بی حد و حصر به بُعد جسمانی زن است تا از این طریق جذب مخاطب صورت گیرد؛ لذا رسانه ملی جایگاه ارزشی زنان را تنزل داده است.

به گزارش سینماپرس، سمیرا خطیب‌زاده، مدرس دانشگاه در حوزه رسانه با بیان اینکه از دید تخصصی رسانه، تصویرگری و شخصیت‌پردازی زنان در رسانه ملی از سه جنبه قابل بررسی است، افزود: سه مدل زن در عرصه تصویرگری وجود دارد که شامل زن نمایشی، زن واقعی و زن آرمانی است. 

وی با اشاره به اینکه زن نمایشی شخصی است که در قالب‌های کاملاً کلیشه‌ای به مخاطبان ما در برنامه‌های تلویزیونی ارائه می‌شود، گفت: این برنامه‌ها اعم از سریال‌ها، مسابقات و یا سایر اجراهای تلویزیونی است. متأسفانه زن نمایشی یعنی نمادی از توجه بی حد و حصر به بُعد جسمانی زن تا از این طریق مخاطب را جذب کند و با عرض تأسف اینگونه تصویرگری از زنان در رسانه‌ ملی رو به افزایش است و اکنون  رسانه ملی جایگاه ارزشی زنان را تنزل داده است .

این پژوهشگر و نویسنده حوزه رسانه در توضیح مدل دوم زنان در عرصه تصویرگری گفت: زن واقعی یعنی کسی که منعکس‌کننده واقعیات جامعه است و معمولاً‌ در برنامه‌های مستند جلوه‌گر می‌شود. علی‌رغم اینکه این شخصیت می‌تواند بازتاب‌دهنده واقعیات جامعه ما باشد، خیلی از این زمینه در رسانه ملی استفاده نمی‌شود. 

خطیب‌زاده "زن آرمانی" را مروّج ارزش‌های اصیل دینی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: زن آرمانی، ایده‌آل‌ها و اهداف آرمانی ما در حوزه زنان است. وی واجد تمامی ارزش‌های دینی و مبانی فرهنگی است و ما با نمایش هنرمندانه او افق‌های متعالی در مقابل مخاطبان جامعه قرار می‌دهیم. یعنی می‌خواهیم با نمایش زن آرمانی سطح فهم و درک جامعه از زن را بالاتر و متعالی‌تر کنیم و الگوهایی که مورد تأیید دین و فرهنگمان است به نمایش گذاریم.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.