یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها

تبلیغات شهری تئاترها

سینماپرس: این روزها شهرداری تهران شرایط را برای گروه‌های تئاتری سخت کرده است. شهرداری با واسطه برخی سیاست‌های تازه‌اش مهمترین عرصه تبلیغاتی نمایش‌ها را محدود کرده است تا شرایط برای گروه‌های تئاتری سخت‌تر از گذشته شود.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش حامد کمیلی در حساب اینستاگرامی خود ویدئویی از سخنان حمیدرضا نعیمی در رونانس نمایش «ریچارد» منتشر کرد که در آن نعیمی اعلام می‌کند شهرداری تهران به دلیل رد محتوای نمایش «ریچارد» حاضر به فراهم کردن فضای تبلیغات شهری برای این نمایش نشده است. این رویه شهرداری تهران که مشخصاً شخص برزین ضرغام، مدیریت زیباسازی شهرداری تهران را نشانه می‌گیرد، چندی است به محل انتقادهای هنرمندان تئاتر بدل شده است.

چندی پیش، شهرام عبدلی نیز در گفتگویی از مشکلات تبلیغات شهری و هزینه‌هایی که یک شبه گران شده است، گفت.

عبدلی گفته بود «من از دوست مدیر فرهنگی شهرداری می‌خواهم این سؤال را بپرسم چه کاری انجام می‌دهید که در این شهر فرهنگی است. مگر جام جهانی چقدر مهم‌تر از مسائل فرهنگی است که شما در هر چهارراهی یک بیلبورد عظیم می‌زنید؟ آن تلویزیونی که زدن و داخلش شامپو تبلیغ می‌کنند، این‌ها یعنی اولویت برای شهرداری‌ها شامپو است. شهرداری‌ها این پول‌ها را جمع می‌کنند برای چی؟ که کار فرهنگی انجام بدهند؟ از روزی که آقای قالیباف رفته حتی هیچ نظافتی انجام نمی‌شود. تمام پل‌ها هم که نصف کاره مانده است. هر جایی هم که شروع کردند، دست بهش نزدند، مترو نصف‌کاره مانده، این‌ها می‌شود کار فرهنگی.»

با این حال با توجه به نمایش‌های روی صحنه و فضاهایی مشخص تبلیغات تئاتر می‌توان فهمید که سهم تبلیغات شهری برای نمایش‌ها در تهران به شدت کاسته شده است و اکنون با گروه‌های تئاتری با موانع ممیزی‌گونه شهرداری مواجه شده‌اند. این در حالی است که در فرایند دریافت تبلیغات شهری، تنها مجوز اجرایی که اداره کل هنرهای نمایشی اعطا می‌کرد، محل اعتبار به حساب می‌آمد. با این حال، برزین ضرغام که سابقه اصلیش در وزارت ارشاد رقم خورده است، گویا رویه ممیزی همراه با مبالغ گزاف برای اجاره استرابورد شهری پیش گرفته است.

در سوی دیگر اتفاق جالبی رخ داده است. در برابر ساختمان جدید خانه تئاتر اخیراً پنج استرابورد شهری نصب شده است و این در حالی است که حوزه هنری در سال‌های اخیر موفق به نصب این تعداد استرابورد در خیابان سمیه نشده است و فرصت‌های تبلیغاتی آثار هنریش به در و دیوارهای این ساختمان خلاصه شده است.

به نظر می‌رسد با حضور شهرام گیل‌آبادی در خانه تئاتر این استرابوردها نیز فرصت نصب شدن در خیابان سمیه را یافته‌اند؛ اما این استرابوردها به هیچ وجه محل تبلیغات نمایش‌ها نشده‌اند. هر پنج استرابورد مزین به تبلیغات خانه تئاتر است و این در حالی است که خانه تئاتر خود نه پلاکی دارد و نه تابلویی. مهمتر آنکه در حالی این استرابوردها از تبلیغاتی عاری هستند که حمیدرضا نعیمی خود از اعضای هیئت‌مدیره خانه تئاتر است. البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد برخی اعضای هیئت مدیره نسبت به نصب این سازه‌های شهری ابراز مخالفت کرده‌اند.

وضعیت مغشوش تبلیغات تئاتر در تهران هر روز رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد: از نگاه‌های فردی برخی در اداره کل هنرهای نمایشی تا سازمان زیباسازی شهرداری تهران.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.