جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

معرفی فیلم‌های بخش مستند جشنواره تورنتو

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو

سینماپرس: در میان فیلم های مستند راه یافته به بخش مستند جشنواره فیلم تورنتو مستندهایی به چشم می خورد که بر مسایل سیاسی تمرکز داشته اند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم تورنتو دیروز پنجشنبه اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مستند این دوره را اعلام کرد و روشن شد فیلم جدید مایکل مور با نام «فارنهایت ۱۱/۹» که عنوان آن یادآور «فارنهایت ۹/۱۱» قبلی اوست، برای نخستین بار در این جشنواره و در بخش مستند دیده خواهد شد.

در بخش جنبی مستند جشنواره فیلم تورنتو مستندی از کویینسی جونز و الکس گیبنی هم دیده می‌شود. مستندی درباره استیو بونان ساخته ارول موریس با عنوان «دارمای آمریکایی» که پس از نمایش در بخش خارج رقابتی ونیز به تورنتو می‌رود.

بخش مستند تورنتو ۶ سپتامبر کارش را با نمایش مستند جدید مایکل مور درباره دونالد ترامپ شروع می‌کند. این فیلم با عنوان «فارنهایت ۱۱/۹» با اسم فیلم قبلی مور بازی کرده و از ۲۱ سپتامبر راهی سینماها می‌شود. «فارنهایت  ۹/۱۱» فیلم مستند مشهور وی در سال ۲۰۰۴ است. فیلم جدید مور درست پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به نمایش درمی‌آید.

فیلم «این همه چیز را تغییر می‌دهد» ساخته تام دوناهو درباره سیاست‌های جنسیتی در هالیوود نیز که با حضور بازیگرانی چون جنا دیویس، مریل استریپ، جسیکا چستین، ریس ویتراسپون و ساندرا او ساخته شده در این بخش دیده خواهد شد.

برای نخستین بار فیلم آلکسیس بلوم با عنوان «تفرقه بینداز و حکومت کن: داستان راجر ایلز» و نیز مستند «کویینسی» درباره کویینسی جونز نماد موسیقی به کارگردانی رشیدا جونز دختر جونز که خودش بازیگر و نویسنده است، روی پرده می‌رود.

امسال در مجموع فیلم‌هایی در بخش مستند تورنتو دیده می‌شوند که بیشتر به مسایل سیاسی پرداخته‌اند و مسئولان تورنتو این را ضرورت بررسی و تحلیل موقعیت امروز پس از ۲ سال ریاست جمهوری ترامپ دانسته‌اند.

«ملکه فیل» ساخته مارک دیبل درباره یک فیل مادر و گله‌اش که با صدای چیوتل اجیفور روایت می‌شود، «بوالهوس» ساخته بیلی کوربن در باره بیسبال، «دوشیزه» ساخته آلکس هولمز، «زمینه‌های آزادی» ساخته نازیها عربی و «Heartbound» ساخته جانوس متس و ساین پلامبیچ دیگر فیلم‌های این بخش هستند.

«بزرگ‌ترین مزرعه کوچک» ساخته جان چستر و  و «مونروویا، ایندیانا» ساخته فریدریک وایزمن که نخستین اکران خود را در آمریکای شمالی تجربه می‌کنند، «در جستجوی اینگمار برگمان» ساخته مارگارت فون تروتا درباره فیلمساز مشهور سوئدی، «زنان فیلم می‌سازند» یک فیلم جدید جاده‌ای در دل سینما» ساخته مارک کازینس که مستندی تاریخی و چهار ساعته درباره زنان کارگردان است از دیگر فیلم‌های این بخش هستند.

در عین حال در تورنتو بازار مستند هم بسیار پررونق است و کمپانی‌های متعددی آثار خود را در این بخش عرضه می‌کنند.

در همین حال تورنتو فیلم‌های یک بخش جانبی دیگر خود را که بخش «دیوانگی نیمه شب» است معرفی کرد که اولین اکران جهانی دو دنباله شامل «درنده» ساخته شین بلک که درباره گونه‌های بیگانه و ادامه فیلم ۱۹۸۷ با بازی آرنولد شوارتزنگر است و فیلم «هالووین» با بازی جیمز لی کورتیس ساخته دیوید گوردون گرین می‌شود.   

«Nekrotronic» با بازی مونیکا بلوچی ساخته کیا روچ-ترنر، «باد: انفجار در اسپارو کریک» ساخته هنری دانهام، « In Fabric» ساخته پیتر استریکلند و «مردی که درد را حس نمی‌کند» ساخته واسان بالا نیز در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

این بخش کارش را با نمایش فیلم «Diamantino» ساخته گابریل آبرانتس و دانیل اشمیت به پایان می‌برد. اولین اکران «راس» ساخته گاسپار نوئه در آمریکای شمالی و «ملت ترور» ساخته سم لوینسون نیز در همین بخش صورت می‌گیرد.

جشنواره فیلم تورنتو از ۶ تا ۱۶ سپتامبر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.