چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷

مراسم تقدیر از برگزیدگان «رویداد خلق ایده» برگزار شد؛

علیرضا تابش: سینما به سمت ایده‌های تکراری رفته است

تقدیر از برگزیدگان «رویداد خلق ایده» در بنیاد سینمایی فارابی

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: سینما به سمت ایده‌های تکراری رفته و پاشنه آشیل سینما می‌تواند فیلمنامه باشد در حالی که نسل جوان می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را به سینما اضافه کنید.

به گزارش سینماپرس، مراسم تقدیر از برگزیدگان و دست اندرکاران نخستین «رویداد خلق ایده» صبح روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

علیرضا تابش در این مراسم با تبریک موفقیت برگزیدگان این رویداد اظهار کرد: سطح دانش و جسارت شما جوانان قابل تحسین است، خوشحالم در جمع جوانانی با انگیزه حضور دارم که می‌خواهند طرحی نو دراندازند.

وی ادامه داد: خوشحالم بنیاد فارابی با جوانان خلاق طرف است و امیدوارم این مسیر در هر دو معاونت فرهنگی و بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با مکانیزمی دیگر ادامه یابد، جوانان بسیاری داریم که می‌توانند در عرصه پخش بین‌الملل فعالیت ‌کنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خطاب به حاضران تصریح کرد: یکی از مشخصه‌های استارتاپ این است که تیم تشکیل می‌شود. ما در این رویداد با کاری تیمی روبرو بودیم و همکاری و مشورت گروهی، از دستاوردهای رویداد خلق ایده بود و شناسایی ظرفیت‌های جوان در سینما بسیار ارزشمند است و ارتباطات خوبی در این رویداد شکل گرفته است.

تابش عنوان کرد: همه این‌ها سرآغازی جدید در مسیر توسعه فیلمنامه‌نویسی است؛ این جوانان امیدهای جدید فیلمنامه نویسی در سینمای ایران هستند.

وی ادامه داد: سینما به سمت ایده‌های تکراری رفته و پاشنه آشیل سینما می‌تواند فیلمنامه باشد در حالیکه نسل جوان می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را به سینما اضافه کنید .

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: همه شرکت کنندگان و برگزیدگان «رویداد خلق ایده» تحصیل کرده هستند و هرکسی متناسب با سطح تحصیلات و تجربه فیلمنامه‌نویسی در این رویداد به گونه‌ای خلاقه تلاش کرده است.

به گفته تابش، فیلمسازی در ذات خود روند در حال تغییری را طی می‌کند، لذا فیلم‌هایی در جذب مخاطب موفق هستند که در این مرحله براساس ایده‌های نو شکل بگیرند.

وی گفت: رویداد خلق ایده کمکی به این مهم بود. اگر گله‌مند بودیم که چرا سینمای ما جذاب نیست و با شوخی‌های سطحی مخاطب را به سینما می‌کشانند، تلاش جوانان فیلمنامه نویس می‌تواند حرکتی جدید برای رفع این آسیب‌ها و مطرح شدن ایده‌های جدید و جذاب باشد.

مسعود نقاش‌زاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی نیز اظهار کرد: کسانی که ایده و طرح ارائه می‌کنند زیاد هستند اما تعداد کسانی که از حد متوسط بالاتر باشند بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: همه باید بدانیم با طراحی یک ایده یا طرح داستانی تا جایی آمده‌ایم که خیلی‌ها آمده‌اند. برای رسیدن به سطح بالاتر و برای درخشش یک ایده باید تلاش جدی داشته باشیم.

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: نویسنده باید به صورت مستمر ذوق و سلیقه خود را تربیت کند و خود را در معرض شاهکارهای داستانگویی دنیا قرار دهد و سطح سلیقه خود را افزایش دهد.

نقاش‌زاده با بیان اینکه سلیقه ترکیب و تجمیع داده‌های فرهنگی و تربیت فرهنگی ما است یادآور شد: برای عبورکردن از سطحی که خیلی‌ها به آن می‌رسند نیازمند کار ویژه هستیم. انرژی جوانی و ذوق و انگیزه در شما هست، اما روزمرگی این مهم اتفاق نمی‌افتد.

وی عنوان کرد: اگر خیلی از فیلم‌هایی که در سینمای ایران تولید می‌شوند مطلوب و جذاب نیستند به خاطر ضعف‌های داستانی آنهاست. فیلم‌های خوب متکی به داستان‌ها و ساختارهای داستانی موزون محکم و جذابی هستند که از ایده‌ای درخشان نشات گرفته‌اند.

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه یک ایده درخشان الزاما به یک فیلمنامه درخشان تبدیل نمی‌شود اظهارکرد: خلق ایده خیلی خوب است اما کارهای بسیار بیشتر و مهمتری وجود دارد که ایده به داستانی جذاب تبدیل شود. از حیث فرهنگی نیاز به داستان‌های جذاب داریم. ارسطو می‌گوید فقدان مهارت در داستانگویی موجب انحطاط اجتماعی است.

نقاش‌زاده گفت: داستان‌های موثر تجربه‌ها و خردهای انباشته شده بشری را منتقل می‌کنند. پس شما که این کار را شروع کردید ما را که مشتاق داستان جذاب هستیم به کارهای خود دعوت کنید. ایده‌های درخشان فقط یک آغاز است. این شما هستید که یک تهیه کننده یا مسئول را متقاعد کنید که قصه‌ای جذاب دارید.

وی ادامه داد: ما تشنه قصه‌های جذاب هستیم. خیلی چشم به دولت نداشته باشید اگر بدرخشید بخش دولتی و خصوصی شما را رها نمی‌کند. در این قبیل کارهای خلاقه باید تصدی دولتی از بین برود و حمایت‌ها بیشتر معنوی باشد. به باشگاه ایده‌پردازی فکر می‌کنیم و شما می‌توانید درباره آن پیشنهاد دهید.

علی اکبر قاضی نظام دبیر علمی «رویداد خلق ایده» نیز دراین جلسه با اشاره به علاقه مندی جوانان به رویداد خلق ایده اظهار کرد: مشتاقان بسیاری برای این رویداد آمدند و امیدوارم بتوانیم بازهم از حضور این دوستان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در جشنواره کودک و نوجوانان گذشته عشق بود که ما را جلو برد و در ۵ رشته مختلف آدم‌های حرفه‌ای و بچه‌های جوان شرکت کردند بدون اینکه این دو با یکدیگر مورد قیاس قرار گیرند.

این مدرس سینما تاکید کرد: با پیگیری، خیلی از فیلمنامه‌ها را خواندم و برخی را به تهیه کنندگان و مسوولان معرفی کردم تا اتفاقاتی رخ دهد.

وی تصریح کرد: اتفاقات خلق ایده برگرفته از عشق است. بدون اینکه ریالی در جیب کسی باشد شبانه‌روزی ایستادیم و با عشق این کار را کردیم. مربیان را یافتیم و اینکه آنان بدون مزد پذیرفتند در این رویداد حضور داشته باشند ارزشمند بود و حتی آنان زودتر از ما سر کار و تا آخر شب پاسخگوی علاقه‌مندان بودند.

وی عنوان کرد: درخواست من این است اگر جایی داشته باشیم می‌توانیم به این بچه‌ها کمک کنیم تا نظراتشان را مطرح کنند. این بچه‌ها جایی ندارند و نباید انرژی آنان هرز برود. به عنوان یک معلم دلسوز دلم می‌خواهد بچه‌های جوان بیایند و اتفاقات جدید رخ دهد. جوانان زبان بچه‌های امروز را می‌دانند و بگذاریم این جوانان برای کودکان امروز بنویسند.

دکتر جلالی مدیر پردیس ملت نیز اظهار کرد: دنیا فهمیده است وقتی کار به نتیجه می‌رسدکه خانواده شویم. در کارهای هنری و امور مربوط به علوم انسانی، رویداد خانواده محور امری ضروی است. اگر می بینید سروش صحت یا مهراب قاسم خانی می‌آیند احساس خانواده محوری به رویداد خلق ایده داشتند.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که از سال ۶۸ وارد فضای فرهنگی شدم معتقدم باید اتفاقات را تبدیل به سیستم کنیم و امروز باید هزار نفر یک هنر را به صورت تیمی طراحی کنند.

مدیر پردیس ملت تاکید کرد: «رویداد خلق ایده» نباید تبدیل به کلیشه شود و باید تلاش کنیم این رویداد از دست نرود. اگر قرار باشد همه ایده‌ها فیلم شود با ظرفیت‌ها نمی‌خواند.

مصططفی نظری‌زاده دبیر رویداد خلق ایده نیز اظهار کرد: از اساتیدی که کنار ما بودند سپاسگزارم. به دنبال فرصتی بودم که ایده خود را مطرح کنم اما خوشحالم ۱۰۰ ایده در رویداد مطرح شد و ۲۰ ایده به مرحله نهایی رسید.

وی با بیان اینکه آشنایی من با این دوستان و بسیاری از مدیران با ایده بود عنوان کرد: به دنبال این هستم که این رویداد علمی باشد و باید سطح علمی مورد نظر را ارتقا داد. رویداد دوم با حضور مجموعه‌های دیگر می‌تواند قوی‌تر برگزار شود و دوست دارم این رویداد مستقل بماند .

در ادامه مراسم لوح‌ها به سرتیم‌ها اهدا شد.

اسامی حاضران برگزیده در این مراسم بدین شرح است:

تیم اول
سرپرست تیم: محسن زمانی
اعضای تیم: غزاله یراقی، سحر جعفری زاد، نیوشا حسینی نیک، حجت مرادی

تیم دوم
سرپرست تیم: شورانگیز صیادی
اعضای تیم: مهسا علینقیان، منصوره مسائلی، امیرمحمد کوچک زاده، حمید سلیمی

تیم سوم
سرپرست تیم: منصور غلامی
اعضای تیم: حسین کاکاوند، بابک احمدی مقدم، جمال اسکویی، فاطمه ایوبی نژاد

تیم برگزاری
«مصطفی نظری‌زاده» طراح و دبیر رویداد، «علی‌اکبر قاضی‌نظام» دبیر علمی رویداد، «پیمان سبزه‌علی» مدیر اجرایی، «مریم تیموری» برنامه‌ریزی و هماهنگی، «طیبه نصراللهی» روابط عمومی، «سجاد حسینی» طراح هنری، «محمد سیحونی» مسئول سمعی بصری و «اکرم محمدی» سرپرست تشریفات.

«مسعود نقاش‌زاده» معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، «رائد فریدزاده» معاون بین‌الملل، «محمد رسول صادقی» مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی در این جلسه حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.