چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹

قرار است حقیقت‌ها را بگوییم...!

صدا و سیما

تسنیم: روزگاری رسانه ملی هرکسی را نمی‌گذاشت روی آنتن تلویزیون مجری‌گری کنند یا در سریال و فیلمی حضور پیدا کنند اما امروز اسپانسرها کاری کرده‌اند که بازار حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون داغِ داغ شده است.

روزهای تاریخ به هفدهم مرداد که می‌رسد ناگاه یاد قشر بیدار و زیرک خبرنگار می‌افتیم. مردمانی که نقش واسط بین مردم و مسئولان را ایفا می‌کنند. از یک طرف مصائب و مشکلات مردم را می‌شنوند، می‌بینند و به مقامات انتقال می‌دهند و از سوی دیگر پاسخ‌های مسئولان را به آگاهی مردم می‌رسانند. روز خبرنگار یادآور شجاعت و همت شهیدانی است که آن‌‌ها را سربازان واقعی نبرد نرم در جبهه سخت هم می‌خوانند، اما چرا چنین لقبی را برای این قشر قائل شدند؟! زیرا بزرگانی همچون سیدمرتضی آوینی، حسن باقری، غلامرضا رهبر، محمود صارمی، آقاجانی، افشار و حسینی خبرنگار شجاعی که یکی از چشمانش را در حین تهیه گزارش در سوریه جا گذاشت و امروز به درجه رفیع جانبازی نائل آمده ثابت کردند در خطرناک‌ترین میدان‌ها هم با انگیزه ثبت فداکاری‌ها، جانفشانی‌ها و پیروزی رزمندگان حضور فعالانه و مثمرثمری دارند.

هفدهم مردادماه ما را به یاد شهید محمود صارمی می‌اندازد که با حرکت بر مدار حقیقت‌ها نباید بگذاریم این تلاش‌های شهدای خبر و عاملان بی‌حد و حرث امروز جنگ نرم بی‌ثمر بماند. نباید بگذاریم حقیقت‌ها گفته نشود و همچون گذشته خبرنگار سرباز واقعی این جبهه باشد. حتی اگر شخص یا اشخاصی به این قشر دروغ می‌بندند که مقصر تشدید مشکل و ایجاد چالش، به خاطر ورود فلان خبرنگار است...! خبرنگار هیچ‌گاه نباید از مسیر خودش باز بماند و کوتاهی کند؛ غفلت از کار رسانه‌ای در رقابت با فضای مجازی و ماهواره، جریان جبهه انقلاب اسلامی را به یک عقبگرد جبران‌ناپذیری هدایت می‌کند. در این بین شاید رسالت رسانه ملی خطیرتر باشد که خبرها، گزارش‌ها، برنامه‌ها و فیلم‌های نمایشی را عالمانه، حکیمانه و اشراف به اتفاقات روز روی آنتن ببرد تا مخاطب بداند مفاهیم ناب و به دور از دروغ و آلودگی را می‌تواند در کنداکتور متنوع و مناسب صداوسیما ببیند.

صداوسیما برای آگاهی دادن به مخاطب در سبک زندگی، ازدواج و فرهنگسازی خانواده اقداماتی را انجام داده اما در برابر آلودگی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای کار بزرگی به حساب نمی‌آید. امروز خانواده‌ها خیلی از اوضاع فیلم‌ها و برنامه‌های ترکیبی تلویزیون و سینما راضی نیستند، چون برخی اوقات آدرس غلط به جوانان و فرزندانشان داده و محتوای غلطی را دریافت کرده‌اند. جایی که پیش از این در زمینه خانواده و از بین بردن ناهنجاری‌های اجتماعی سرآمد بود. امروز هم هنرمندان و برخی از مدیران صداوسیما این دغدغه را دارند اما انگار اسپانسرها و بعضاً تهیه‌کنندگان فقط و فقط پول و بدست آوردن جایگاه برایشان اهمیت دارد و اصلاً به مخاطب و القای مفاهیم ارزشی توجهی نمی‌شود. تهیه‌کنندگان با الگوبرداری‌های نامناسب از شبکه‌های خارجی، تلویزیون را تبدیل به شو کرده‌اند و به پسوند هر برنامه یک "شو" اضافه می‌کنند. خبری از حرکت در مدار حقیقت نیست و فقط سرگرم‌کردن صرف و خنداندن به هر قیمتی در دستور کار صداوسیما قرار گرفته است. روزگاری رسانه ملی هرکسی را نمی‌گذاشت روی آنتن تلویزیون مجری‌گری کنند یا در سریال و فیلمی حضور پیدا کنند اما امروز اسپانسرها کاری کرده‌اند که بازار حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون داغِ داغ شده است.

جالب است که درباره حقیقت‌ها بارها نوشته‌ایم و گفته‌ایم و اصلاً رسالت رسانه همین بازنشر و بازخوانی حقیقت‌ها و واقعیت‌هاست. یک بار دیگر گوهر خیراندیش به این نکته اشاره کرد و گفت: "متأسفم که دست ما برای گفتن حقیقت‌های جامعه در تلویزیون باز نبوده و نیست. مردم هم وقتی از یک رسانه، از این جعبه جادویی آنچه را که در جامعه تجربه‌ می‌کنند نمی‎بینند یا نمی‌شنوند، کم‌کم از آن فاصله می‌گیرند چون چنین روشی را قبول و باور ندارند". حالا در این سالگشت تجلیل از خبرنگار و رسانه‌ای‌ها، چه خوب است صداوسیما تجدیدنظری در رفتار و کردار جدیدش انجام دهد و با میدان دادن به بازیگران کاربلد و مجریان حرفه‌ای و تخصصی که سال‌ها برای هنر این مملکت و رسانه ملی از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند، استفاده کند و نگذارد هر روز بازار این سلبریتی‌ها پررونق‌تر، جیب اسپانسرها پرپول‌تر و عده‌ای از تهیه‌کنندگان هم از این فضا بیشترین سوء استفاده را ببرند. مدیران‌ رسانه‌ای خصوصاً در صداوسیما باید کمی از توجه‌شان به سلبریتی‌ها کم شود و به سمت هنرمندان با سابقه که این روزها خانه‌نشین شده‌اند بیشتر شود. امروز بیش از هرچیز به ابتکار، خلاقیت و هوشمندی بیشتر از گذشته نیازمندیم تا در مقابل فضای مسموم و آلوده مجازی که الگوهای متعارض با شریعت‌اسلامی را معرفی و در ترویج مفاسد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از هیچ کوششی دریغ ندارد با تبیین مناسب آرمان‌های دفاع مقدس و محور مقاومت در منطقه و جهان بایستیم. حضرت آقا هم در راستای استفاده از فرصت‌ها و تهدیدهای عرصه سایبری دشمن منویات و دغدغه‌هایی دارند که با سلحشوری در این عرصه می‌توانیم ولایتمداری‌مان را نیز به مرحله اثبات برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.