یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

کارزار بازیگران زن هالیوود مانع تبعیض جنسی نشد / افزایش دو برابری تبعیض جنسی و نژادپرستی

هالیوود

سینماپرس: آمار نشان می‌دهد که حتی کارزار بازیگران زن هالیوود برای مبارزه با تبعیض جنسیتی با هشتک «من هم» (Me too)، سبب بهبود وضعیت آنان نشده است.

به گزارش سینماپرس، مرکز ارتباطات آننبرگ وابسته به دانشگاه جنوب کالیفرنیا در گزارشی که به تازگی منتشر شد روشن کرده سینمای هالیوود به طور کلی در طول یک دهه گذشته در زمینه ایفای نقش بازیگران زن «پیشرفتی نداشته است». پژوهش این مرکز بر روی ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد در این فیلم‌ها تنها ۳۱.۸ درصد شخصیت‌های دارای دیالوگ، زن هستند و این آمار در ۱۱ سال گذشته ثابت بوده است! این آمار نشان می‌دهد که حتی کارزار بازیگران زن هالیوود برای مبارزه با تبعیض جنسیتی با هشتک «من هم» (Me too)، سبب بهبود وضعیت آنان نشده است.


آمار این مرکز همچنین نشان می‌دهد که شمار مردان سفیدپوستی که در نقش‌های دارای دیالوگ بازی کرده‌اند در سال ۲۰۱۷ به دو برابر افزایش یافته است. استیسی ال اسمیت، نویسنده اصلی این پژوهش به شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا گفت: «هالیوود برای خواسته زنان مبنی بر تأمین امنیت در محل کار هیچ کاری نکرده است که منجر به تغییر در وضعیت موجود بشود.» وی در مورد آمار استخدام بازیگران زن برای ایفای نقش در فیلم‌ها گفت: «تا زمانی که این رویه در استخدام بازیگران عوض نشود، هیچ یک از آمار موجود تغییر نخواهد کرد.» این اعتراف نشان می‌دهد که همچنان زنان در هالیوود در معرض شدید تعرضات جنسی قرار داشته و مورد بهره‌کشی جنسیتی قرار می‌گیرند، به دلیل همین عدم امنیت، علی‌رغم رشد کمی تولیدات و خصوصا آثار زنانه، اما شاهد ریزش این دسته از بازیگران از محیط سینمای هالیوود بوده‌ایم.


پژوهش مرکز آننبرگ به طور مشخص بر روی ۴۸ هزار و ۷۵۷ شخصیت سینما در یک هزار و ۱۰۰ فیلم در ۱۱ سال اخیر انجام گرفته است. این پژوهش نشان می‌دهد که زنان، رنگین‌پوستان، بازیگران معلول و دارای نقص جسمی، کمتر در فیلم‌ها به بازی گرفته می‌شوند.


حتی با احتساب فیلم‌های معروفی مانند «زن شگفت‌انگیز» (واندر وومن)، «سفر دختران» و «پلنگ سیاه» که زنان در آنها نقش اصلی دارند، در سال میلادی گذشته تنها در ۳۳ فیلم نقش اصلی را هنرپیشه‌های زن بازی کرده‌اند. وضعیت زنان رنگین‌پوست به مراتب از این بدتر است زیرا از میان این بازیگران زن نقش اصلی در سال گذشته تنها چهار زن رنگین‌پوست بوده‌اند.


به این ترتیب اثبات می‌شود که علی‌رغم همه ادعاها و شعارها و تبلیغات درباره تبعیض جنسیتی در کشورهای مستقل و آزادیخواه، این مسئله به همراه نژادپرستی دو چالش مهم در غرب امروز به خصوص آمریکاست که در یکی از به اصطلاح دمکرات‌ترین فضاهای آن یعنی هنر سینما، اینچنین فاجعه‌بار و تکان‌دهنده نشان می‌دهد.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.