چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

پاسخ دارابی به کمبود آثار متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم ایران اسلامی

علی دارابی

سینماپرس: معاون امور استان‌های صداوسیما گفت: در شرایطی که دشمنان از طریق ماهواره‌ها ایمان مسلمانان را نشانه گرفته‌اند، شبکه‌های استانی در برابر تهاجم فرهنگی، وظیفه مصونیت‌بخشی برعهده دارند. شبکه‌های استانی ظرفیت بی‌بدلی برای برنامه‌سازی و امتیازی منحصر به فرد برای معرفی ایران اسلامی است.

به گزارش سینماپرس، صداوسیما بایستی آینه‌ بازتاب تنوع، آداب و رسوم و سنت‌ها در پهنه ایران اسلامی و پیام‌آور «اتحاد و همبستگی» ملت ایران باشد- در یک کلام، ایران اسلامی را بایستی در قاب استان‌های صداوسیما ببینیم. تنوع فرهنگی در ایران مزیت مهمی دارد و شبکه‌های استانی این ظرفیت را دارند تا این انسجام ملی را به نمایش بگذارند. این‌ نکات را علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما در گفتگویی تأکید کرده و گفته است: "در شرایطی که دشمنان از طریق ماهواره‌ها ایمان مسلمانان را نشانه گرفته‌اند، شبکه‌های استانی در برابر تهاجم فرهنگی، وظیفه مصونیت‌بخشی برعهده دارند. شبکه‌های استانی ظرفیت بی‌بدلی برای برنامه‌سازی و امتیازی منحصر به فرد برای معرفی ایران اسلامی است. این را هم بدانید صداوسیما وظیفه دارد که سخن مردم را بگوید و تریبونی برای تبیین خدمات مسئولان باشد. ما در معاونت استان‌ها تلاش می‌کنیم همه مذاهب را با تنوع قومیت‌ها به قاب رسانه ملی بیاوریم تا مردم بدانند صداوسیما متولد شده تا به همه دنیا بگوید ازچه مردمان و چه باستان و چه تمدنی برخورداریم".

شخصیت‌ها و چهره‌های انقلاب، روایت تلویزیونی می‌شود

علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما با اشاره به بازار پررونق سریال‌ها و برنامه‌های استانی در روزهای انقلاب،‌ تصریح کرد: سیمای استان‌ها برای روزهای انقلاب حدود ۱۰ سریال تدارک دیده که در مراحل مختلف تحقیق، نگارش و ساخت قرار دارند. تولیدکنندگان در تلاش هستند تا این روایت‌های غیرکلیشه و متوجه زمان روز را هرچه زودتر روی آنتن ببرند یا به ایام دهه فجر بکشانند. در این بین به شخصیت‌ها و چهره‌هایی از انقلاب هم در میانه روایت‌های تلویزیونی، پرداخته می‌شود. شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله طالقانی، شهید صدوقی، شهید رجایی و شهید بهشتی که توسط استان اصفهان در حال تحقیق و پژوهش است.

«روزهای بیقراری۲» یک ملودرام خانوادگی پرتعلیق است

وی تأکید کرد: این روزها فصل دوم «روزهای بی قراری۲» به کارگردانی کاظم معصومی و تهیه کنندگی امیرحسین شریفی در حال فیلمبرداری است که داستان آن به مجاهدان، مبارزان قبل از انقلاب، تبریز، خراسان و در روایت به روزی، درباره زوایایی از انقلاب اسلامی با مخاطب صحبت می‌کند. «روزهای بیقراری۲» یک ملودرام خانوادگی پرتعلیق است که سارا صوفیانی، مجید واشقانی، سعید نیک‌پور، کاظم هژیرآزاد، صفا آقاجانی، امیر حق‌بر با حضور افسانه بایگان و حمیدرضا آذرنگ از بازیگران فصل دوم «روزهای بیقراری» هستند.داستان «روزهای بیقراری۲» به ماجرای سارا که از همسر سابقش جدا شده، برمی‌گردد که در کودکی در موقعیتی بحرانی از خانواده واقعی خود جدا شده است. سارا در پی یافتن خانواده و هویت واقعیش عازم تبریز می‌شود. فرشی نفیس که قدمتی صد ساله دارد و یادگار مادر و مادر بزرگ اوست، تنها نشانه سارا در راه یافتن گذشته و هویتش است.

پاسخ دارابی به کمبود آثار متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم ایران اسلامی

معاونت امور استان‌های صداوسیما در پاسخ به این سوال که کمتر اثری را در قاب تلویزیون می‌بینیم که به فرهنگ و آداب و رسوم ایران اسلامی بپردازد، تصریح کرد: زمانی که معاون سیما بودم متوجه شدم آنگونه که باید به استانها توجه نمی‌شود و لازم است میزان این توجه افزایش پیدا کند. بعد از معاونت استان‌ها زمانیکه به عنوان قائم‌مقام ضرغامی انتخاب شدم فقط ۴ سریال در سیمای استان‌ها ساخته شده بود و این تولیدات استان‌ها در شبکه‌های سراسری را به ۲۶ اثر رساند. ما در برنامه پنج‌ساله‌ای که در دوره ریاست فعلی صداوسیما مصوب کردیم سهم شبکه‌های استان در رادیو و تلویزیون باید به یک میزان ۴۵ درصدی در پایان برنامه پنج‌ساله افزایش پیدا کند که رقم قابل توجهی است.

آثار استانها بعد از جشنواره شهرکرد به شبکه های ملی می آید

وی ادامه داد: الان یکی از کارهایی که در حوزه فیلم و سریال انجام دادیم تولید مشترک با معاونت سیماست که باید در شبکه‌های سراسری روی آنتن بروند. از ۴۰ سریال نزدیک به ۱۵ سریال مشترک تولید شده که از جمله آن می‌توان به «روزهای بی‌قراری۲» و «بانوی سردار» اشاره کرد که ان شاالله پس از رونمایی در جشنواره تولیدات مرکز استانی که شهریورماه در شهرکرد برگزار می‌شود برای پخش در اختیار شبکه‌های ملی صداوسیما قرار می‌دهیم.

دو سریال الف را ضیاءالدین دری و پوران درخشنده کارگردانی می کنند

دارابی در پاسخ به این سوال که شنیده‌ایم قرار است دو سریال الف به استان‌های صداوسیما تعلق دارد، خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویید این روزها گویش‌ها، لهجه و آثار باستانی،‌ گردشگری و آداب و رسوم کمتر در آثار رسانه ملی دیده می‌شود، من با شما موافقم و سعی‌مان بر پرداختن بلامنازع به این نوع نگاه‌هاست.  چرا که در کشوری زندگی می‌کنیم ۱۶ گویش، لهجه و زبان در ایران وجود دارد که بایستی پررونق و تمام قامت در رادیو و تلویزیون شنیده و دیده شوند. من حتی یادم می‌آید حضرت آقا یک زمانی می‌گفتند لهجه‌های شیرین یزدی و اصفهانی در سریال‌ها نیست این‌ ارزش‌ها باید گسترش پیدا کند. متأسفم که این روزها کارگردان با دانش تلویزیون در بیمارستان به سر می‌برد، ان‌شاالله به محض صحت و سلامت پروژه «سنجرخان» در سیمای کردستان تولید خواهد شد و جزو آثار الف تلویزیون به شمار می‌رود. همچنین سریال «منصوره اردلان» که او را جزء اولین زنان مورخ و نمایشنامه‌نویس دنیا می‌دانند که پوران درخشنده در حال نگارش این فیلم است و امیدواریم به تدریج کار تصویربرداری آن آغاز شود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.