جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

جوابیه رحیم‌زاده به نامه فارابی؛

بنیاد فارابی نمی‌خواهد صدای اعتراض انقلابی‌های واقعی شنیده شود

اسماعیل رحیم زاده*

سینماپرس: رحیم‌زاده به جوابیه بنیاد فارابی واکنش نشان داده: "من امروز صدای اعتراض آدم‌هایی هستم که می‌خواستند انقلابی باشند اما آب‌شان را بنیاد سینمایی فارابی گرم نکرد؛ چون همیشه «وی‌آی‌پی» تعیین‌کننده اولویت‌های بنیادی است که با پول بیت‌المال اداره می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در گفتگویی اسماعیل رحیم‌زاده نویسنده و کارگردان قدیمی سینما به عملکرد بنیاد سینمایی فارابی انتقاد کرده بود. ماجرای این گلایه و انتقاد به بی‌توجهی مدیران فارابی و سازمان سینمایی ارشاد برمی‌گردد، چون او بارها پشت درب اتاق همین آقایان قرار گرفته و فقط خواسته لحظاتی این دوستان را ملاقات کند و بگوید که اگر حمایت کنند جنایات پشت‌پرده منافقین را به‌روی پرده نقره‌ای، افشا کند، چرا که مریم رجوی در این روزگار با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مستکبرین و ددمنشان زمان هر روز علیه نظام توطئه می‌کند و در داخل به‌دنبال یارگیری هستند. حالا فیلمنامه «تباهی» که ضدمنافقین است و پروانه ساخت هم را از مراجع ذی‌ربط دریافت کرده نباید در اولویت برنامه‌های این بنیاد حمایتگر سینمای ایران که به‌تعبیر اسماعیل رحیم‌زاده پول بیت‌المال را در اختیار دارد، باشد.

ساعاتی بعد بنیاد سینمایی فارابی جوابیه‌ای برای این مصاحبه ارسال کرد که تأکید داشت از تولید فیلم‌های علیه گروهک نفاق دفاع می‌کند. فارابی در این نامه به این نکته اشاره کرد که همواره از ساخت فیلمنامه‌هایی که به عملکرد جنایت‌بار منافقین می‌پردازد حمایت خواهد کرد و نمونه‌هایی همچون «ماجرای نیمروز» و «امکان مینا» و شروع کار «ماجرای نیمروز ۲» گواه بر این نکته است. اما روند و رویه حمایت از فیلمنامه‌ها به شورای مرتبط و دفاع مقدس بنیاد فارابی برمی‌گردد که هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود که اگر «تباهی» بتواند به‌لحاظ کیفی نظر شورای یادشده را تأمین کند این بنیاد موظف به حمایت از این پروژه خواهد شد.

روز گذشته اسماعیل رحیم‌زاده نویسنده و کارگردان سینما نسبت به یک‌سری نکات در نامه انتقاد داشت که متن جوابیه‌ که به‌قرار زیر است:

ــ اول: روابط‌ عمومی بنیاد سینمایی فارابی در مقابل آن قسمت از مصاحبه که درخواست تعیین وقت جهت ملاقات با آقای تابش (رئیس بنیاد سینمایی فارابی) شده، سکوت کرده است.

ــ دوم: از دیدن اسامی اعضاء شورای انتصابی و همسوی فارابی بسیار مشعوف شدم، برادران پرتلاشی که  سال‌هاست که هرجایی شورایی بوده آن‌ها همواره پای ثابت کار بوده‌اند و به وظایف بس خطیر خود عمل کرده‌اند، با همان سبک و سیاق قدیمی خودشان درباره آثار دیگران نظر داده‌اند و گاهی آثار خودشان را هم در همان شوراها به سرانجام رسانده و روانه بازار کرده‌اند. نمونه‌هایش در فضای مجازی قابل دسترس است.

*جالب است بدانید اعضایی که در دورهمی‌های خود خیلی پرتلاش در حال سر و سامان دادن به فیلمنامه‌هایی هستند که امروز نتیجه آن را در سینمای ایران مشاهده می‌کنیم!! دوستانی که در همه شوراهای فیلمنامه‌نویسی از تلویزیون، سیمافیلم، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و ارشاد گرفته تا شوراهای برون‌مرزی و ده‌ها شورای دیگر همواره در حال تردد هستند و در تمام ارگان‌های صاحب سرمایه حضور داشتند، دارند و خواهند داشت.

*یکی از همین دوستان دو سال بعد از انقلاب وارد این شوراها شد و اکنون با گذشت سی و اندی سال پای ثابت همه شوراهای این مرز و بوم است. دوستانی که سوار قطار خوبی شدند و الحمدلله به مقصد خوبی هم رسیدند. البته برخی از همین عزیزان سال‌ها منتقد رفتارهای تبعیض‌آمیز فارابی بوده‌اند ولی اکنون به‌استخدام فارابی درآمده‌اند  و دیگر منتقد نیستند!! اگر می‌شد سنی برای بازنشستگی اعضای شوراها تعریف کرد آن وقت بسیاری از این دوستان باید از این قطار خوش‌مسیر پیاده شوند.

ــ سوم: نمونه‌فیلم‌هایی که روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی از آن‌ها نام برده، باز هم این نظریه را ثابت کرد که فارابی به اشخاص پول می‌دهد نه به فیلم‌نامه‌ها و اگر فیلمنامه «تباهی» را یکی از اعضای همین شورای یادشده یا افراد خاص موردنظر فارابی می‌نوشتند اکنون با عنایت فارابی در مرحله ساخت قرار داشت.

ــ چهارم: بنیاد سینمایی فارابی همواره مدعی بوده که از یک تهیه‌کننده دو بار در یک دوره زمانی حمایت نمی‌کند که در جوابیه روابط عمومی خلاف آن ثابت شد؛ مصداق بارز آن ماجرای نیمروز ۱ و ۲ است.

ــ پنجم: اما واقعیت چیست؟ تجربه گذشته فارابی به ما آموخته هرجا سیاست‌ها پاسخگو نباشند باید شوراها را قربانی کرد. نظرات شورای  فیلمنامه فارابی را یک زمانی به‌دلایل مشخصی از جمله جناح‌گرایی‌های سیاسی که از آن به‌عنوان «آیه و وحی مُنزل» قلمداد می‌شود و زمانی دیگر همین «آیه و وحی مُنزل» ناگهان از قداست می‌افتد و اتفاقات دیگری رخ می‌دهد اما نه برای همه بلکه برای افراد ویژه!

ــ ششم: روابط‌ عمومی بنیاد سینمایی فارابی با بیان "حمایت از آثار ارزشی و انقلابی به‌شرط دارا بودن سطح کیفیِ قابلِ دفاع" سعی در انحراف افکار عمومی دارد. در اینجا باید پرسید؛ آیا شما زمانی برای دفاع گذاشتید؟ تقاضای وقت ملاقات من از آقای تابش (رئیس بنیاد سینمایی فارابی) برای همین دفاع بود. من با ۳۰ سال سابقه نویسندگی می‌توانم از سطح کیفی فیلمنامه‌ای که برایش پروانه ساخت گرفتم به‌خوبی دفاع کنم اما شما چطور؟

*مسئولان ما بدانند من یک فیلمساز مستقل با دغدغه‌های انقلابی هستم. من امروز صدای اعتراض آدم‌هایی هستم که می‌خواستند انقلابی باشند اما آب‌شان را بنیاد سینمایی فارابی گرم نکرد، چون همیشه «وی‌آی‌پی» تعیین‌کننده اولویت‌های بنیادی است که با پول بیت‌المال اداره می‌شود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.