سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴

هشدار احمد شاکری درباره ظهور یک جریان التقاطی در ادبیات

احمد شاکری

سینماپرس: احمد شاکری نویسنده، با خطرناک خواندن جریان سومی که غیر از ادبیات متعهد و روشنفکری شکل گرفته، می‌گوید: این جریان در ظاهر نامش متعهد است اما روح روشنفکری دارد، و این موضوع خطرناک است.

به گزارش سینماپرس، این نویسنده و منتقد اظهار کرد: ادبیات داستانی ما در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تحولات شکلی و مبانی شده است. در دهه ۶۰ طیفی از نویسندگان متعهد را داشتیم که خاستگاه‌شان جبهه و مضامین‌شان مشخص بود. همچنین شبه‌روشنفکرانی داشتیم که شناخته شده بودند و سابقه‌شان مشخص بود. اما در طول دهه اخیر به نظر می‌رسد تنها شاهد دو جریان متعهد و شبه‌روشنفکر نیستیم. جریان سومی وجود دارد که در ظاهر نامش متعهد است اما روح شبه‌روشنفکری دارد.


او افزود: اگر مرزها از هم تفکیک شود، تقابل می‌تواند سازنده باشد؛ اما اگر مرز از بین برود یا کم‌رنگ شود خطرناک است، که الان این‌طور است. شبه‌روشنفکرانه‌ترین حرف‌ها از زبان کسانی نقل می‌شود که خود را متعهد می‌دانند و یا صورت متعهد به خود می‌دهند، بعضا به کلام مقام معظم رهبری هم‌اشاره می‌کنند ولی مصداقی که می‌آورند ‌شبه‌روشنفکری است. آمیخته شدن و یا پاک شدن مرزها یعنی نفوذ، نفوذی که همیشه هشدار می‌دهند، نفوذ یعنی حرکتی که قابل تشخیص نیست و یا تشخیص آن دشوار است.

*کیهان

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۱۲:۳۳
    0 0
    مثلا کیا ؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.