سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

جزئیات چهارمین ویژه برنامه موسیقایی «شب های جَز»

نشست خبری «شب های جز»

سینماپرس: نشست خبری چهارمین ویژه برنامه موسیقایی «شب های جَز» سه شنبه دوم مرداد در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری چهارمین ویژه برنامه موسیقایی «شب های جَز» سه شنبه دوم مرداد با حضور تعدادی از هنرمندان شرکت کننده این دوره از جمله پدرام نیک سیرت مدیر موسسه «ساز باز» و احسان صدیق سرپرست گروه «کوارتت کاسته» در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

 تعاملی که به کابوس تبدیل شد

پدرام نیک‌سیرت مدیر مجموعه فرهنگی «سازباز» در ابتدای این نشست خبری توضیح داد: چیزی که در مورد موسیقی جَز وجود دارد این است که آدم‌ها با شنیدن عنوانش به سرعت به یاد استاندار جَز می‌افتند، در صورتی که جَز چتر بزرگی است که به خاطر انعطاف‌پذیر بودنش جنس کار خیلی از موزیسین‌های بزرگ دنیا را دربرمی‌گیرد و موزیسین‌های متعددی هستند که به عنوان جَزیست به ارائه برنامه می‌پردازند.  البته در پروژه «شب های جَز ۴» تنها تریوی سردار سرمست است که استاندارجز می‌زند و باقی اجراها جریان‌های دیگری از جز را پوشش می‌دهند.  

نیک‌سیرت نیز در مورد بسته تخفیف احتمالی که برای مخاطبان «شب‌های جَز ۴» جهت خرید بلیت در نظر گرفته اند، اظهار کرد: ما تمام تلاش‌مان را کردیم که قیمت‌ها را براساس آن‌چه در شهر اتفاق می‌افتد بالا نبریم. بر همین اساس مخاطبان در هر شب شاهد اجرای دو کنسرت با قیمت بلیت هایی از ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان خواهند بود. این قیمت بلیت برای دو اجرا در هر شب است و ما با سنجیدن جوانب مختلف ماجرا به آن رسیدیم.   

مدیر مجموعه فرهنگی «سازباز» در مورد حضور احتمالی «شب‌های جَز» به شهرستان ها گفت: ما در سال دوم و سوم به این فکر کردیم که «شب‌های جَز» و «شب‌های جنوب» را به شهرهای دیگر هم ببریم اما مشکل اصلی هزینه‌هایی است که واقعا رقم بالایی دارند. این موسیقی مخاطب خاص دارد پس نمی‌توان به مبلغی که از فروش بلیت‌ های آن به دست می‌آید امید چندانی داشت.

وی درباره حضور هنرمندان خارجی در این دوره از فستیوال با توجه به افزایش قیمت ارز در کشورمان عنوان کرد: این تعامل در کنسرت گروه «شب‌های گروه بی» برای ما تبدیل به کابوس شد، اسفند سال گذشته یورو ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود. اما  در فاصله  ۲۰ روز تا عید همه چیز آن قدر ترسناک شد که گفتیم یا رها می‌کنیم و بیرون می‌رویم یا صبر می‌کنیم ببینیم چه می‌شود که در نهایت با انصراف گروه پرتغالی، برنامه را با حضور سه گروه برگزار کردیم.  البته در «شب‌های گروه بی» تعامل ما با گروه‌های خارجی از طریق ایمیل انجام می‌شد اما در «شب‌های جَز» داستان متفاوت است و به واسطه آرشید آذرین با گروه‌های خارجی مرتبط شده‌ایم و ارتباط‌مان بسیار صمیمانه‌تر است و حضور او که خود سابقه همکاری با موزیسین‌های خارجی بسیاری را دارد تضمینی شده است برای این که «شب‌های جَز» حتما اجرا شود.

این تهیه کننده آثار موسیقایی ادامه داد: قصه اقتصادی و تغییر قیمت‌ها ناگهان همه چیز را به هم می‌ریزد و ممکن است کاری کند که ناچار به کنسل کردن همه چیز شوید ولی این کنسل کردن‌ها جرات‌تان را برای تجربه‌های دیگر هم از شما می‌گیرد که نباید اجازه دهید چنین شود.

جشنواره موسیقی فجر به استاندارد ما نزدیک نیست

احسان صدیق هم در رابطه با اولین حضور گروه کوارتت کاسته در شب‌های جز توضیح داد: از ابتدا لزوما این گونه نبوده است که ما رویکردی را انتخاب کنیم که صرفا اجراهای مستقل بگذاریم. مسئله این جاست که در تهران و در ایران فستیوالی به آن معنا وجود ندارد که بگویید این‌ها هم‌سبک ما هستند و می‌توانیم در کنارشان به اجرا بپردازیم. یعنی از نظر ما مثلا جشنواره فجر هم چنین قابلیتی ندارد. به هر حال رویداد «شب های جز» از جمله برنامه هایی است که به همت پدرام نیک سیرت برگزار می شود و ما در این مدت که خبرهای این رویداد را دنبال می کردیم به این نکته رسیدیم که فضایی رو به رشد و گسترشی داشته که با استانداردهای ما نیز هم خوانی دارد. هدف ما این نبوده که در هیچ فستیوالی حضور نداشته و تک‌روی کنیم. ما اگر ببینیم فستیوالی استاندارهای لازم را دارد حتما همکاری خواهیم کرد.

وی در مورد قطعاتی که گروه کوارتت کاسته در «شب‌های جَز ۴» اجرا خواهد کرد، توضیح داد: هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم که چه قطعاتی را اجرا کنیم. چون تایم‌بندی «شب‌های جَز» سفت و سخت است. البته چند قطعه را از پروژه «ایستگاه ۱ و ۲» انتخاب کرده‌ایم و در حال بررسی زمان قطعات هستیم که ببینیم کدامشان با زمانی که در این برنامه در اختیار داریم همخوان می‌شود.    

مجید بهادری نماینده اسپانسر «شب های جَز» هم در بخش دیگری از این نشست گفت: گمان می‌کنم «شب‌های جَز ۴» فرصتی اگر نگوییم تکرارنشدنی لااقل کم‌تکرار در اختیار  علاقه‌مندان به موسیقی قرار می دهد. این اولین بار نیست که  موسسه ما در کنار اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گیرد. این حمایت‌ها بخشی از اکوسیستمی است که مجموعه ما  در آن قرار دارد و حاصل تلفیق هنر و صنعت است. که به واسطه صنعت، هنر را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و سطح زیبایی‌شناسی‌اش را ارتقا می‌بخشد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.