یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

نقش‌های شیطانی در سینمای غرب

پسر جهنمی

سینماپرس: غرب و جبهه باطل اعتقادی به ماوراء و روح ندارند و هرچه هست را در داخل ذهن انسان می‌پندارند در حالی که نقش اصلی بعضی از فیلم‌ها و انیمیشن‌های هالیوودی از انسان‌ها گرفته شده و به اجنه داده شده است.

به گزارش سینماپرس؛ موسسه موعود در ادامه نشست‌هایی که در زمینه مهدویت برگزار می‌کند، یکصد و بیست و دومین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی را برگزار نمود که هم اکنون با حضور شهریار بحرانی کارگردان فیلم ملک سلیمانی در سالن سوره حوزه هنری در حال برگزاری است و به موضوع بازتاب نقشه‌های شیطانی جبهه کفر در سینمای غرب پرداخته می‌شود.

این نشست در ادامه نشست قبلی موسسه موعود بود که با حضور ایشان برگزار شد، او به بررسی فیلم‌های شاخصی در حوزه اجنه و شیاطین می‌پردازد. شهریار بحرانی در این نشست ضمن اشاره به اعتقاد غرب به مسئله روح گفت: غربی‌ها و جبهه باطل اعتقادی به روح ندارند و هرچه هست می‌گویند که در ذهن ماست، به همین خاطر چیزی به عنوان ماوراء الطبیعه جز جن و دخان برایشان مطرح نیست. فیلم آلیس یکی از نمونه‌های آن است، دختری در شب عروسی خود با دیدن خرگوشی عجیب و غریب به دنبال آن می‌دود و وارد عالم اجنه می‌گردد، معمولا عالم جن را در زیر زمین ترسیم می‌کنند. در ورژن‌های دیگر فیلم آلیس برای رفتن به دنیای اجنه نیاز به یک آینه دارد و از این طریق وارد دنیای اجنه می‌شود.

وی افزود: در ماتریکس آدم‌ها در بالا زندگی می‌کردند و قهرمانان زیرزمین بودند و جن‌ها همان قهرمانان نامیده شدند. در داستان‌های اساطیری یونان همیشه اجنه به عنوان خدایان المپ در جای مرتفع دیده می‌شوند، فیلم پری جکسون درباره پسر زئوس یا خدایان است و باید در این فیلم به سمت بالا حرکت کنی تا به دنیای اجنه وارد شوی. در فیلم کارخانه هیولا، عالمی وجود دارد که برق آن از ترساندن بچه‌ها تامین می‌شود و هر چقدر که بیشتر بترسانند، برق بیشتری تولید می‌کنند و در این مسئله رقابت دارند، بیشترین هزینه در این فیلم برای سکانس انتقال درها شده است که گرافیک بالایی دارد که این درها راه ورود جن‌ها به دنیای عادی است.

روزی برای استقلال اجنه

کارگردان فیلم ملک سلیمان در ادامه اظهار داشت: در فیلم پسر جهنمی ماجرای پژوهش درباره دروازه‌ای است که نازی‌ها تلاش می‌کنند تا با آن از جهنم موجودی به دنیای عادی بیاورند و یک دانشمند یهودی با آمریکایی‌ها تلاش می‌کند تا این اتفاق نیفتد و دروازه بسته شود ولی نهایتا شیطان کوچکی که بعدا تبدیل به پسر جهنمی می‌شود، وارد این دنیا می‌گردد. در هری پاتر نیز دروازه ورود از دنیای عادی به دنیای اجنه ترسیم شده است، دیواری که با چوب جادوگری و وِرد باز می‌شود و از عالم مادی وارد عالم جادو و جن می‌شوند. در این عالم یکی از مشخصه‌هایش این است که موجودات کوچکی به نام هابیت (جن کوچک) می‌باشد. در این فیلم نژاد یا تیره‌ای از اجنه مطرح است. در مجموع هری پاتر تاثیر زیادی بر روی اذهان غربی داشته است و پرفروش‌ترین کتاب‌ها بعد از انجیل، رمان‌های هری پاتر است که موجی از سحر و طلسم را در میان مردم ایجاد کرد.

وی ادامه داد: فیلم ژاپنی سرنوشت نیز از طریق قطار از عالم ماده به عالم اجنه منتقل می‌شوند. در این فیلم دنیای اجنه مانند آواتار زیبا ترسیم شده است، ولی افرادی که در این دنیا زندگی می‌کنند، عجیب و پر از تلخ کامی هستند.

دکتر شهریار بحرانی درباره فیلم وارکرافت عنوان کرد: فیلم وارکرافت (حرفه جنگ) بازی پرفروش کامپیوتری است که به خاطر موفقیت بازی، از روی آن فیلم وارکرافت نیز تولید شد که به خوبی دروازه انتقال از عالم اجنه به دنیای مادی را نشان می‌دهد و از رنگ سبز و آبی زیاد استفاده می‌کند. جالب آن جاست که رنگ سبز را منفی نشان داده‌اند. در حالی که در میان مسلمانان رنگ مورد علاقه، سبز می‌باشد.

ایشان در پایان به آثار دیگری مانند روز استقلال نیز اشاره کرد و بر این باور است که هالیوود میان اجنه خوب و بد در آثارش تمییز قائل می‌شود، همانطور که در بسیاری فیلم‌ها مانند روز استقلال موجودات ماورائی و فضایی، منفی هستند ولی در کارخانه هیولا جن‌های خوب را مشاهده می‌کنیم.

*پایگاه صهیون پژوهی خیبر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.