یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳

نقدی بر کارتون "داستان اسباب بازی 3" / راجر ایبرت

toy story3

شرکت دیزنی - پیکسار داستان اسباب بازی 3 را به کارگردانی "لی انکریچ" و بر اساس داستانی از "جان لستر"، "آندرو استانتون" و "انکریچ" ساخته است. مدت زمان نمایش فیلم 102 دقیقه است و فیلم از لحاظ کیفی حائز درجه "جی" شده است.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، دو نسخه اولی "داستان اسباب بازی" به موضوع ارتباط یک پسربچه و عروسک هایش پرداخته بود و در نسخه جدید این داستان ، کاراکتر پسربچه که "اندی" نام دارد، رشده کرده و به یک جوان دانشجو تبدیل شده است.
در داستان جدید اسباب بازی، عروسک ها در یک کامیون که به محل دفن زباله ها منتقل می شود، گرفتار شده اند و برای جدال با سرنوشت بد خود، مبارزه می کنند و دست به هر کاری می زنند تا به گاراج زباله ها ریخته نشوند.

نسخه جدید داستان، این تفکر را به بیننده منتقل می کند که این نسخه از داستان اسباب بازی، "محاکمه اسباب بازی" نام دارد.
داستان جدید کارتون "اسباب بازی" این بار با یک ترس و وحشت در صحنه های آغازین فیلم استارت می خورد. اتاق "اندی" به تصویر کشیده می شود و اینکه چقدر این اتاق به هم ریخته است، از طرفی هر کسی مخصوصا هر مادری می داند که با وجود چنین اتاق به هم ریخته ای، هیچ مشکلی برای صاحب اتاق در موقع نیاز به یک وسیله ایجاد نمی شود چراکه خودش، جای هر چیزی را به خوبی می داند. مادر نیز اندی با وجود بر هم ریختگی اتاق به اندی هشدار می دهد که فقط سه انتخاب دارد. انتخاب اول، انتخاب اتاق زیر شیروانی برای نگهداری اسباب بازی هاست. دوم انتقال آنها به یک مرکز مراقبت های روزانه و سوم انتقال به زباله دانی .اندی هم در حالی که به اسباب بازی های قدیمی اش نگاه می کند، ناگهان نگاهش به "وودی" خیره می شود و تصمیم می گیرد او را با خود به کالج ببرد. از طرفی سایر اسباب بازی ها فکر می کنند تقدیر شومی در انتظارشان است، آنها به مرکز مراقبت های روزانه از اطفال انتقال می یابند و از این موضوع خوشحال می شوند چرا که مطمئنند روزانه کودکان زیاید با آنها بازی می کند. البته تا حدی، دوری از اندی و اینکه دیگر به آنها محبت نمی کند، موجب ناراحتی آنها شده است. از طرفی یادآوری لحظه هایی که اندی آنها را برای چند سال در جعبه نگهداری می کرد موجب ناراحتیشان می شد.

با این وجود، گزینه انتقال به مرکز مراقبت روزانه یک انتخاب مناسب برای اسباب بازی ها تلقی می شد تا جایی که جنبه سیاهی از جامعه اسباب بازی ها در یک خرس عروسکی به نام"لوتسو"که "ند بیتی" به جای آن صحبت می کند، نمودار شد. همین موجب یک اختلاف در بین اسباب بازی ها شد. از طرفی یک اسباب بازی جدید به نام "کن" که یک عروسک بود با جمع آنها اضافه شد.
از نگاه منتقد فیلم، "راجر ایبرت"، کاراکتر "باربی" کارتون، یک کاراکتر بی اشتها و بی رمق است و کن"یک کاراکتر هم جنس گراست. البته هیچ کس در فیلم این موضوع را نمی داند و "ایبرت" تنه نظر شخصی اش را اعلام کرده است.

در این سری از داستان، "کاراکتر بوز لایتیر" با صدای "تیم آلن"به جمع اسباب بازی ها برگشته است و هنوز هم در شخصیت یک قهرمان بی چاره ظاهر می شود. اما پس از یک بازیابی، شروع به صحبت کردن با زبان اسپانیایی می کند و حرکات خنده داری از خود با نمایش می گذارد.
"ایبرت" همچنین از گرفتاری هایی که برای خانم سیب زمینی رخ می دهد، لذت می برد حتی چشم نابینای این سیب زمینی در جاهایی از داستان به کمدی قصه افزوده است.

این سری از داستان های اسباب بازی، چندین سوال روانشناسانه را نیز مطرح می کند مثلا اینکه اگر اقای سیب زمینی گوشش را از دست داده، آیا هنوز قادر به شنیدن است یا اگر این سیب زمینی دهان نداشت، می توانست به خوردن ادامه دهد؟ این ها سوالات اکادمیکی نیستند. از طرفی در یک نگاه "میستر" به یک ساندویچ آماده تبدیل می شود . در این شرایط آقا و خانم سیب زمینی باید شرایطی را تحمل کنند که در شرایط طبیعی نرمال نیست. البته اسباب بازی ها وقتی خود را در گاراج زباله های می بیننند با خطراتی نیز روبرو می شوند. تا جایی که حتی عروسک "ایندیانا جونز" نیز امکان نجات از تیغه ها را ندارد. با همه اینها یک پایان خوش برای داستان رقم می خورد.البته اگر فرض کنیم این عروسک ها شرایطی را سپری می کنند تا جاودانه شوند.

"داستان اسباب بازی" یک شوخی است، یک کمدی خنده دار و خالی از شاخصه های درداور انسانی که پیش از این در نسخه های پیشین کارتون وجود داشت،البته "داستان اسباب بازی 3" از گذشته شادتر شده و دارای صحنه های اکشن و جوک های بیشتری با وجود حس های گوناگون شده است.
با همه این ها، مخاطب این سینما چگونه می تواند داستان اسباب بازی 3  را دوست نداشته باشد، مخصوصا با وجود انسان هایی خارج از صحنه نمایش.

البته راجر ایبرت با اطمینان گفته که بینندگان فیلم را می پسندند و در گیشه باکس افیس استقبال خوبی از آن می کنند. همین طور هم بود و فیلم در روز های اول اکران فروش میلیونی داشت. البته در این رقابت، فیلم های سه بعدی نیز شرکت دارند و با اسباب بازی رقابت می کنند.
کاراکتر ها و صداپیشه های نقش های "داستان اسباب بازی 3" عبارتند از:
وودی (تام هنکس)، بوز لایتیر(تیم آلن)، کن (مایکل کیتون)، آقای سیب زمینی(دون ریکلز)، جسی(جان کیوزاک)، لوتسو(ند بتی)، رکس(والاس شاون)، هام(جان راتزنبرگر)، خانم سیب زمینی( استله هریس)، آقای پریکلمپنتز(تیموتی دالتون)، اندی (جان موریس)، مادر اندی(لاری متکالف)، باربی( جودی بنسون)
ترجمه از:مهدی چراغی

انتهای پیام/الف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.