شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۲:۳۰

برگزیدگان هشتمین جشنواره فیلم 100 معرفی شدند

تقدیر از برگزیدگان در اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم 100

برگزیدگان هشتمین جشنواره فیلم 100 طی مراسمی شب گذشته در تالار اندیشه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، برندگان هشتمین دوره جشنواره فیلم 100 طی مراسمی با حضور عزت‌الله انتظامی، رسول صدر‌عاملی، همایون اسعدیان، محمد‌حسن پزشک، بهروز شعیبی، مازیار میری، منوچهر محمدی، ژاله علو، محمد‌علی باشه‌آهنگر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که توسط احسان کرمی و آزاده نامداری اجرا شد، حسین ربانی‌غریبی دبیر جوان این دوره از جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای ضمن خوش آمدگویی به حاضران در تالار اندیشه حوزه هنری گفت: من می‌خواستم این نکته را یادآوری کنم که سینما در دست جوانان است و هرگونه حمایت از جشنواره 100 ثانیه‌ای حمایت از جوان ایرانی است. جا دارداز همین جا از مسئولان، هنرمندان و دوستانی که در این راه دست ما را به گرمی فشردند مراتب سپاس خودم را به جا آورم.

وی افزود: امیدوارم در اجرای این جشنواره توانسته باشیم اعتماد مسئولان و بانیان برگزاری را پاسخ بگوییم.

در ادامه مراسم جایزه بزرگ جشنواره در بخش تولیدات رادیویی به عبدالله حاجی محمدی برای «تنها صداست که می ماند» تعلق گرفت.

جایزه دوم جشنواره در این بخش به الهه بیات برای تولید«خونه ما» تعلق گرفت و منصوره افضلی جایزه سوم این بخش را برای تولید اثر رادیویی «باران» از آن خود کرد.

اعضای هیات داوران جوان هشتمین جشنواره فیلم 100 در ادامه مراسم روی سن آمدند و برگزیدگان خود را در بخش های مختلف معرفی کردند.

در این بخش جایزه بهترین داستان از سوی هیات داوران جوان به ابوالفضل کاهانی برای فیلم «به هم نگاه نکنید» اهدا شد.

رامین رهبر جایزه بهترین انیمیشن را برای انیمیشن «ترازو» دریافت کرد و مهدی دهقان، جایزه بهترین مستند را برای تولید مستند «کوچه ماهی» از آن خود کرد.

شعیبی که به عنوان یکی از اعضای هیات داوران جوان روی سن آمده بود با بیان این نکته که 100 ثانیه های زیادی همه آدم ها به اخلاق و کار خوب فکر می کنند گفت: کاش به جای این فکر کردن ها تعریف مشخصی از اخلاق و کار خوب صورت می گرفت.

وی با اشاره به حضور همایون اسعدیان و منوچهر محمدی در سالن ادامه داد: چند سال پیش با این دو نفر اخلاق را مرور کردیم.

انتظامی: از رانندگی ها مشخص است که خوش اخلاق نیستیم

عزت الله انتظامی و محمد حسن پزشک برای تجلیل از ژاله علو به عنوان چهره منتخب سینمای اخلاق و رادیو حاضر شدند و صد ثانیه برای حاضران صحبت کردند.

آقای بازیگر گفت: فیلمسازی در 100 ثانیه، روایت زندگی در کوتاه‌ترین شکل ممکن است. درست مانند زندگی در دنیا که کوتاه است و به یادماندنی و اگر درست زندگی کنی عنصر عمق به این زندگی کوتاه افزوده می‌شود.

وی در ادامه در مورد میزان وجود اخلاق در کشور خاطرنشان کرد: خوش اخلاق نیستیم و دروغ می گوییم و سر هم کلاه می گذاریم. برای این که حرف های من را باور کنید 20 دقیقه رانندگی کنید.

علو: اخلاق مداری همیشه دغدغه ام بوده است

ژاله علو هم پس از دریافت جایزه در مورد بحث اخلاق با اشاره به شعر معروف سعدی اظهار کرد: اخلاق مداری همواره یکی از دغدغه های من و استاد عزت الله انتظامی بوده است.

علو گفت: یکی از زیبا ترین کارهایی که درباره توجه به مقوله می توانیم بکنیم این است که بتوانیم در حوزه های مختلف اخلاق حرف بزنیم و فیلم بسازیم و جوانان در سینمای اخلاق این کار را انجام دادند. اینکه در 100 ثانیه در حوزه اخلاق بتوان فیلم ساخت،بسیار قابل احترام است.

در ادامه مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم 100 برگزیدگان هیات داوران اصلی در سه بخش داستان، مستند و انیمیشن معرفی شدند.

در بخش داستان: جایزه اول داستانی، برای فیلم کوتاه « انگشت» به علی جانب الهی تعلق گرفت.
جایزه دوم داستانی هم به ابوالفضل کاهانی برای فیلم کوتاه «به هم نگاه نکنید» رسید. پریسا گرگین هم جایزه سوم داستانی را برای فیلم کوتاه «و می گذریم» از آن خود کرد.

در بخش مستند: احسان سعیدی برای فیلم « پروا» جایزه اول مستند و سعیده رحیم زاده برای فیلم«اهالی محترم» جایزه دوم مستند را دریافت کردند.

همچنین جایزه سوم مستند برای فیلم « فصل نان» به محمد واعظی تعلق گرفت.

در بخش انیمیشن: جایزه اول انیمیشن، برای اثر « من ایرانی در حال پیشرفتم» به نیما میگلی و جایزه دوم انیمیشن، برای اثر «لوتکا» به سیده سامره علوی اهدا شد.

همچنین جایزه سوم انیمیشن، برای اثر «مردی که قلب داشت» به سید مهدی ماهانی تقدیم شد.

در این بخش رسول صدرعاملی از داوران جشنواره از حوزه هنری و برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد و فرهاد ورهام هم از نظم حاکم بر جشنواره تقدیر کرد و گفت: تا به حال جشنواره دیگری به این منظمی برگزار نشده و نسل فعلی برخلاف ما پایشان روی زمین است.

زرین کلک: بهترین فستیوال، فستیوال 100 ثانیه‌‍ای بود

همچنین دکتر نورالدین زرین کلک؛ پدر انیمیشن ایران در مورد جشنواره 100 گفت: من از مجلسی وارونه این مجلس می آیم ولی در این مجلس عزاداری دلم این جا بود. روح و روان و آرزو و آینده ام را می خواهم میان شما تقسیم کنم که آینده جامعه هستید.

وی ادامه داد: بهترین فستیوال، فستیوال 100 ثانیه بود با نظم و شکوه و باور نمی کردم چنین سازمانی داده شود.

زرین کلک با اشاره به اخراج شدنش از دانشگاه تهران تصریح کرد: دانشگاه من اینجاست و هیچ دانشگاهی برتر از شما نیست.

علی جانب الهی هنگام دریافت جایزه اولین فیلم داستانی گفت: دوست دارم به احترام هنرمندانی که نیستند و حتی هنرمندانی که در قطعه هنرمندان هم نیستند بایستم و سکوت کنم.

کیانیان: دست تمام جوانانی که این جشنواره را به هشتمین دوره رساندند، می‌بوسم

در ادامه این مراسم، جایزه اخلاق در سینمای ایران به رویا نونهالی اهدا شد. اما به دلیل اینکه این بازیگر روی صحنه، تئاتر «مشروطه بانو» را در حال اجرا داشت نتوانست در مراسم اختتامیه جشنواره حاضر شود اما رضا کیانیان در میان تشویق‌های پی‌درپی حاضران روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که چنین جشنواره‌ای وجود دارد از همین‌رو دست تمام جوانانی را که این جشنواره را به هشتمین دوره رسانده‌اند می‌بوسم و امیدوارم مستدام باشد.

وی ادامه داد: خوشحالم که هنوز جمع دوستانه‌ای چون جشنواره فیلم 100 وجود دارد که می‌توان احساس کرد روح هنرمند زنده است و من با تمام وجود دراین لحظه که دراینجا ایستاده‌ام قلبم برای همه شما می‌تپد.

کیانیان درادامه افزود: یک خوشحالی دیگر هم دارم و آن این است که به نیابت از رویا نونهالی جایزه او را دریافت می‌کنم تا به دستش برسانم چرا که او بازیگری است که هیچ حاشیه‌ای درباره او نوشته نشده و هیچ کارگردانی از اخلاق او ناراضی نیست و هیچ بازیگری هم نیست که از همبازی شدن با او ناخوشنود باشد.

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش حمایتی جشنواره از سوی هیات داوران اصلی و جوان هشتمین جشنواره بین المللی فیلم 100 معرفی شدند. 

جایزه حمایتی هیات داوران اصلی برای انیمیشن «من همین جا راحتم» به مقداد اخوان، برای مستند «اندازه نگه دار که اندازه نکوست» به ستار ناصری، برای فیلم داستانی «سفید مثل یک روز برفی» به حبیب هوشیار، برای فیلم داستانی «پدرم همه فصل هایش یکی بود» به یاشلی علیزاده، برای «خرس قطبی» به علیرضا احمدی و برای فیلم داستانی «سانس فوق العاده» به مصطفی ربانی تعلق گرفت.

جایزۀ حمایتی هشتمین جشنواره فیلم 100 برای فیلم داستانی «خاکستری» به زهره شیخ خوراسگانی از اصفهان و برای «سیب» به عزت الله قربانی آهو دشتی از مازندران اهدا شد. جایزه حمایتی هیات داوران جوان نیز برای انیمیشن «تکامل» به مهدی علی بیگی، برای فیلم داستانی «سانس فوق العاده» به مصطفی ربانی و برای فیلم داستانی «چهار» به محمدرضا کشاورز تعلق گرفت.

اسعدیان و باشه آهنگر تقدیر شدند

در این بخش سید مهدی خاموش، مومنی شریف؛ رئیس حوزه هنری، خوراکیان؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری و حبیب ایل بیگی؛ دبیر بخش اخلاق فیلم روی سن حضور یافتند و از همایون اسعدیان و محمد علی باشه آهنگر به عنوان کارگردانان با اخلاق تقدیر کردند.

 فاضل نظری؛ دبیر هشتمین جشنواره فیلم 100 در این بخش از اهدای جوایز خاطرنشان کرد: فعالیت جشنواره فیلم 100 مانند کشاورزی است که پس از کاشت زمان برداشتش فرا می رسد در این جشنواره هم که همگی جوان هستند باید صبرمان را بیشتر کنیم.

 همایون اسعدیان خود را عضو خانه سینما معرفی کرد و گفت: الحمدالله در شرایطی هستم که به یومن معاونت سینمایی اخلاق در اوج است. از همه آن بزرگواران می خواهم که این بی اخلاقی من را به بزرگواری خودشان ببخشند.

 محمد علی باشه آهنگر هم که به گفته خودش با وجود این که حال خوبی نداشت به اختتامیه آمده بود، اظهار کرد: اگر حوزه هنری و آقای ربانی نبودند امشب نمی آمدم. حوزه هنری خانه من است و «فرزند خاک» و «بیداری رویاها» را از این جا شروع کردم.

همچنین در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فیلم 100 سلمان خورشیدی برای فیلم داستانی «نیلوفر آبی» جایزه ویژه جشنواره باموضوع جهاد اقتصادی را دریافت کرد.

هیات داوران در ادامه سعید میرنژاد را برگزیده بخش رادیویی با موضوع جهاد اقتصادی اعلام کرد.

بنابراین گزارش، جایزۀ ویژۀ هشتمین جشنواره فیلم 100 با انتخاب هیات داوران اصلی و هیات داوران جوان به مهدی علی بیگی برای انیمیشن « تکامل» و عبدالله حاجی محمدی برای اثر رادیویی «تنها صداست که می ماند» اختصاص یافت.

در ادامه مراسم اختتامیه جایزه ویژه سینمای اخلاق در بخش داستانی از سوی هیات داوران جوان به پریسا گرگین برای فیلم «و می گذریم» اهدا شد.

هیات داوران رادیو هم جایزه ویژه سینمای اخلاق در بخش رادیو را به ساناز باقری برای «اخلاق در جامعه» تقدیم کرد.

در بخش پایانی نوبت به معرفی برگزیدگان بخش بین الملل رسید که در این بخش مستند «راه آن زن» به کارگردانی سالی ابوبشار از کشور مصر جایزه بیداری اسلامی را دریافت کرد. این کارگردان جایزه اش را به انقلابیون مصر تقدیم کرد و از حاضران به احترام این انقلابیون و شهدای مصر یک دقیقه تقاضای سکوت کرد.

در بخش داستانی عمر میراک تون از کشور ترکیه با فیلم «سرنوشت» و در بخش انیمیشن مون هیونگ هوم از کره جنوبی با فیلم «زیپ» موفق به دریافت جایزه شد.

میرزیس رکاب هم با فیلم «ندامت» از کشور افغانستان در بخش صلح و نودوستی از هیات داوران جایزه گرفت.

انتهای پیام/ ف/ ک

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.