دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵

آوای «همایون شجریان» و نوای «عبدالقادر مراغی» در خانه هنرمندان پیچید

محمدرضا شجریان: همایون استعداد بی‌نظیر 150 سال گذشته است

استاد محمدرضا شجریان

با رونمایی از مجموعه «شوق نامه»، آوای همایون شجریان همراه با نوای موسیقی «خواجه عبدالقادر مراغی» در خانه هنرمندان طنین انداز شد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان، در مراسم جشن رونمایی از مجموعه «شوق نامه» که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه فرهنگی آوای باربد در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، سید صادق رضایی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه افق کانون ورود به عرصه های فرهنگی و هنری در زمینه خلق آثار فاخر و ماندگار است، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتخار می کند که در انتشار مجموعه «شوق نامه» که یک اثر جاودانه است سرمایه گذاری کرده است.

وی با تشکر از تمام کسانی که در راه انتشار این آلبوم گام برداشته اند، به طور ویژه از محمد رضا شجریان، محمد رضا درویشی و شفیعی کدکنی قدردانی کرد و افزود: مجموعه دوستانی که در این کار زحمت کشیدند نگاه خاصی به هویت فرهنگی موسیقی ایرانی داشتند و فکر می کنم با انتشار این مجموعه همگی این دوستان به اهداف خود رسیدند.

در ادامه این برنامه کلیپی از مراحل کار آماده سازی و ضبط مجموعه «شوق نامه» به کارگردانی مجتبی میرتهماسب به نمایش درآمد.

در بخشی از این کلیپ شجریان با اشاره به چگونگی همکاری با این گروه گفت: نکاتی در این کار وجود دارد که نشان می دهد این کار از خود ماست و جای خوشحالی است که از عبدالقادر مراغی این مرد نادر و تاریخی موسیقی ایران که تا کنون فقط کتاب هایی از او در دست بود، حالا یک اثر موسیقیایی هم خواهیم داشت.

محمدرضا شجریان: ویژگی خاص هنر عبدالقادر مراغی این است که او از توانایی و استعدادی که موسیقی ما داشته به طور کامل استفاده کرده است.

این خواننده بزرگ ایران ادامه داد: باید از تک تک اعضای این گروه که توانستند این کار سخت را به سرانجام برسانند قدردانی کرد. همچنین باید به آقای درویشی نشان منحصر به فرد داد که پای این کار ایستاد و به بهترین نحو به سرانجام رساند.

وی درباره صدای همایون شجریان روی موسیقی عبدالقادر مراغی گفت: کاری که این فرزند خلف آواز کرده من را هم انگشت به دهان کرده است. قطعا این کار در توان و حوصله من نبود. اما همایون نشان داد که یک استعداد استثنایی دارد که در طول 150 سال گذشته نظیر آن در موسیقی ایران نبوده است.

استاد شجریان خاطرنشان کرد: همایون واقعا نشان داد که فوق العاده باهوش و بااستعداد است و من به وجودش افتخار می کنم و باید اذعان کنم نمی دانم این همه نفس را از کجا آورده است.

وی درباره نحوه استقبال از این اثر گفت: این کار دو دیدگاه متفاوت را در بین کارشناسان و علاقمندان موسیقی بر می انگیزد. یک عده که در وهله اول متوجه نمی شوند داخل این اثر چه خبر است ممکن است نسبت به آن موضع بگیرند، اما همین عده اگر با دقت این آلبوم را گوش کنند متوجه تفاوت ها و ویژگی های آن می شوند. دسته دوم هم عده ای هستند که موسیقی خودمان را خوب می شناسند در تمجید از این اثر سخن ها خواهند گفت.

استاد آواز ایران در بخش پایانی این کلیپ با بیان اینکه کاری که عبدالقادر کرده را ما الان نداریم و کاری که ما با کلمات می کنیم را عبدالقادر نکرده، گفت: این کار تازه یک شروع است و خیلی از استعدادهای امروز که دنبال چیزهای تازه هستند از این کار بسیار یاد خواهند گرفت.

در ادامه این مراسم استاد محمد رضا درویشی در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و گفت: به جشن تولد «شوق نامه»، یکی از دشوارترین و مهمترین پروژه های موسیقی ایران خوش آمدید.

وی سپس به تشریح ویژگی های شخصیتی و هنری عبدالقادر مراغی پرداخت و گفت: عبدالقادر مراغی آخرین موسیقی دان بزرگ و وارث موسیقی ایران پس از فارابی، صفی الدین و قطب الدین شیرازی است که می توان او را بزرگترین مصنف، نظریه پرداز و موسیقیدان دوره تیموری دانست.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از مجموعه «شوق نامه» از استاد محمدرضا شجریان، استاد محمد رضا درویشی، همایون شجریان و نوازندگان و دست اندرکاران گروه قدردانی به عمل آمد.

«شوق نامه» به صورت مجموعه ای با سه لوح فشرده و یک کتابچه و بخشی شامل نت ها منتشر شده است.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.