یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۴

نامزدهای جشن خانه سینما از نگاه نامزدها/3

استرکی: انحصار طلبان خانه سینما توانایی ساخت یک سکانس از "صندلی خالی" را ندارند

سامان استرکی

سامان استرکی، کارگردان فیلم "صندلی خالی" از عملکرد خانه سینما و اعلام نامزدهای جشن آن می گوید.

استرکی در گفت و گو با خبرگزاری سینمای ایران پیرامون انتخابهای جشن خانه سینما بیان کرد: اگر در مورد فیلم "صندلی خالی" و کارگردانی آن صحبت کنم در واقع درباره خودم حرف زده ام اما می خواهم پیرامون سایر فیلم ها و عوامل توضیحاتی را ارائه کنم.
 
وی ادامه داد: متأسفانه شاهد انحصار طلبی و انحصار گری شدیدی در پست های مختلف خانه سینما هستیم. اصولا افرادی که جایگاهی را در این عرصه می یابند به سرعت محیطی انحصاری به وجود می آورند و مافیایی کوچک یا بزرگ تشکیل می دهند ضمنا، از دید آنها افراد به دو گروه تقسیم می شوند:"از ما" و "برما". حال آنکه این صاحب منصبان خانه سینما قبل از به دست آوردن جایگاه کنونی شان از رفتار انحصارطلبانه دوستان دیگر گله مند بودند و به شدت از آن انتقاد می کردند اما در شرایط فعلی انحصارطلبی و انحصارگری به شدت در رفتار خودشان مشهود است.

کارگردان فیلم "صندلی خالی" همچنین معتقد است که خانه سینما و جریان حاکم بر آن نسبت به فیلم اولی ها و یا کارگردانهای جوانی که دو یا سه فیلم تا به حال ساخته اند با بغض و دهن کجی برخورد می کند.

استرکی افزود: البته باید بگویم که این دهن کجی از ترس و هراس آنها از موفقیت کارگردانهای فیلم اولی و جوان است و ضمنا چیزی از ارزشهای جوانان کم نمی کند زیرا اگر دقت کنید اصغر فرهادی نیز کارگردان جوانی است که تا به حال 4 فیلم سینمایی ساخته است اما خوشبختانه موفق بوده و این روند موفقیت را همچنان طی خواهد کرد. وی گفت : انحصارطلبان خانه سینما هر چقدر هم که سعی کنند نمی توانند این پروسه یعنی حضور و موفقیت جوانان را حذف کنند. باید اضافه کنم روزگاری ابزار مبارزه دوستان صاحب منصب خانه سینما دوربین 35 میلیمتری بود که آن را در اختیار جوانان قرار نمی دادند و معتقد بودند این دوربین فقط باید در اختیار اعضای صنف قرار گیرد. خود من در دوره ای که آقای رئیسیان مسئول صنف کارگردانها بود چهار سال از آخرین کارگردانی ام می گذشت اما به بنده پروانه کارگردانی نمی دادند، وقتی هم اعتراض می کردم می گفتند شما مثل بچه ای می مانی که گواهینامه رانندگی ندارد و چون پدرش به او ماشین برای رانندگی نمی دهد پایش را به زمین می کوبد و گریه می کند.

من در حال حاضر با قاطعیت می گویم که آقای علیرضا رئیسیان و خیلی از افرادی که در اصناف سینمایی صاحب جایگاه انحصار طلبانه ای هستند و محدودیت و مشروعیت برای ورود و خروج افراد تعیین می کنند، توانایی ساخت یک سکانس مثل فیلمهای "شبانه روز" و یا "صندلی خالی" را ندارند.

سامان استرکی در ادامه با اشاره به اینکه کارگردانان صاحب جایگاه در اصناف سینمایی صلاحیت امروز خود را از فیلمهای اولشان کسب کرده اند گفت: به نظر من خانه سینما تبدیل به سیستمی برای انحصارطلبی شده است و از وقتی که تکنولوژی دیجیتال، ابزار مبارزه ای که گفتم را از صاحب منصبان اصناف سینمایی گرفت این افراد احساس کردند که به روح و روانشان ضربه وارد شده و در نتیجه سعی می کنند در صنف، این آسیب روحی و روانی را جبران نمایند. ماحصل تمام این مباحث این است که از فیلمسازان جوان حمایتی به عمل نیاید و به فیلمهایی مثل "شبانه روز" که به نظر من فیلم تکنیکال بسیار خوبی است و ساختار کارگردانی محکمی در همه اجزا دارد و یا فیلم "اشکان، انگشتر متبرک و..." توجهی نشود. طبعا جوابی که باید به فیلمسازان جوان داده شود این است که ما علاقه نداریم شما بیایید و بگویید سینما ابعادی جز رئالیسم نخ نما شده و پوسیده نیز دارد!

کارگردان "صندلی خالی" تصریح کرد: نتیجه تمام این مواردی که برشمردم تولید فیلمهای ساده و پایین تر از متوسط است که حتی از ابتدایی ترین استانداردها نیز برخوردار نیستند و در امتداد آن برگزاری جشنی همچون جشن خانه سینما است که میهمانانی دارد که صلاحیت حضور در آن را ندارند. در این میان تنها خدا را شکر می کنم که 2 یا 3 فیلم در این جشن نامزد دریافت جایزه شده اند که از کیفیت و ساختار خوبی برخوردارهستند. البته باید این مورد را هم بگویم در چنین شرایطی عجیب نیست که بعضی از سالنهای سینما برای پخش مستقیم بازیهای لیگ برتر برنامه ریزی کنند و یا در حالی که بیش از 200 فیلم اکران نشده وجود دارد بازیهای جام جهانی در سالنهای سینما پخش شود.

سامان استرکی در پایان خاطر نشان کرد: خدا را شکر که جزو هیچ یک از صنف های سینمایی نیستم و علاقه ای هم به حضور و عضویت در آنها ندارم البته این را هم می گویم که افرادی متشخص و دلسوز سینما نیز در این صنوف عضویت دارند که متأسفانه حضورشان در کنار سایر افراد باعث شده تلاشهایشان به چشم نیاید.

انتهای پیام/اط/ج/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.