چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵

به دنبال نشست امنیت شغلی در خانه سینما؛

صباغ زاده: اختلافات طرفین مانع تعامل خانه سینما و معاونت سینمایی است

مهدی صباغ زاده2

کارگردان "سناتور" گفت: لجاجت دو طرف به همراه شیطنت برخی از افراد مانع اصلی تعامل خانه سینما با معاونت سینمایی است.

مهدی صباغ زاده در گفتگو با خبرگزاری سینمای ایران افزود : مقوله ای به نام امنیت شغلی سینماگران در هاله ای از ابهام قرار دارد و شاهد این امنیت در زندگی هنرمندان سینما نیستیم چرا که امنیت شغلی به منزله این است که هنرمندان زندگی آزاد آرام و آبرومندی را سپری سازند و کسی برای آنها ایجاد مزاحمت نکند درحالیکه این گونه نیست.

وی ادامه داد : سینماگران ما همواره درگیر مشکلات مالی هستند که در این میان کارگردانان سهم بیشتری از مشکلات مالی را بردوش می کشند و من دراین چند سال اخیر نیز شاهد زندگی اسف بار بچه های سینما بودم که کسی هم خود را مسئول رسیدگی به این مشکلات نمی داند از سوی دیگر خانه سینما هم به دلیل فقر مالی کاری بابت این موضوع از دستش برنمی آید چرا که زمانی خانه سینما می تواند دراین بحث تاثیر گذار باشد که بودجه و امکانات مالی کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند اعضای صنوف خویش را حمایت کند اما همگان می دانیم که خانه سینما از بودجه چندانی برخوردار نیست.

کارگردان فیلم "خانه خلوت " تصریح کرد : هنگامی می توانیم از امنیت شغلی سینماگران صحبت کنیم که دیگرشاهد مشکل در اجرای وظایف هنرمندان نباشیم و اگر قرار باشد سینماگران با ترس و نگرانی روزگار سپری کنند دیگر عمری از آنان باقی نخواهد بود که بتوانند اثری را خلق کنند.
به گفته صباغ زاده یکی از وظایف مهم وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی حفظ و حراست از هنرمندان کشور است که باید برای تحقق آن شرایط ویژه ای را ایجاد کند.

وی اضافه کرد : مگر ما چقدر هنرمند و فیلمساز دراین کشور داریم که نباید از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرد.

کارگردان فیلم " تصویرآخر " با اشاره به اختلافات عدیده ای که در حوزه سینما وجود دارد یاد آورشد : درحال حاضر نه تنها درخانه سینما بلکه در صنوف تهیه کنندگان نیز شاهد اختلاف هستیم و متاسفانه این اختلافات چندین سال است که توسط برخی از بچه های صنف دامن زده می شود و از سوی برخی های دیگر نیز حمایت می شوند که برای من مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند.

این کارگردان سینمای ایران افزود: هنگامی که اختلافاتی در صنوف سینمایی ایجاد می شود مشکلاتی را درپی خواهد داشت که این اختلافات ضعف در صنوف سینمایی را تقویت می کند درصورتی که باید مدیریت خانه سینما به گونه ای عمل کند که فقط به مشکلات صنف و حل مسائل درون گروهی بپردازد نه اینکه به مسائل حاشیه ای و سیاسی اهمیت بدهد.

وی اضافه کرد: حل مشکلات درون صنفی ازسوی مدیریت خانه سینما موجب اتحاد بیشتر در میان اعضای خانه سینما خواهد شد.
صباغ زاده تصریح کرد : خانه سینما در تعامل با وزارت ارشاد جز احقاق حقوق فرهنگی و اقتصادی خود طالب چیز دیگری نخواهد بود.

وی با بیان اینکه همه اعضای خانه سینما انتظار دارند مرکزیت خانه سینما با وزارت ارشاد به تعامل منطقی برسد گفت :  مدت هاست که این تعامل و تعادل به هم ریخته و مشکلات عجیب و غریبی هم گریبانگیر صنف تهیه کنندگان شده که بنده مدت هاست درگیر این قضیه هستم و تلاش می کنم بتوانم این صنف را به وحدت برسانم که هنوز موفق به این کار نشدم چرا که دراین میان افرادی وجود دارند که شیطنت می کنند و به دنبال کارهای فراکسیونی و بحث های انحرافی هستند در حالیکه باید از هدایت مباحث صنفی به سمت حاشیه های سیاسی پرهیزکرد.

وی با اشاره به معاونت سینمایی و مدیرکل اداره ارزشیابی ونظارت ادامه داد : بعد از روی کارآمدن آقایان شمقدری و سجادپور آنها سعی کردند تعاملی با خانه سینما ایجاد کنند وخودشان را به هنرمندان نزدیک سازند و اگرچه هنوز شاهد این نزدیکی نیستیم اما تلاش این دو نفر همچنان برای نزدیک شدن با هنرمندان خانه سینما ادامه دارد تا در کناراین تعامل مشکلات و گرفتاری های صنوف سینمایی نیز برطرف شود ولی نمی دانم چه مسائلی در پشت پرده خانه سینما  وجود دارد که تاکنون این تعامل برقرار نشده است.
به اعتقاد صباغ زاده ؛ لجاجت دو طرف به همراه شیطنت برخی از افراد مانع اصلی تعامل خانه سینما با معاونت سینمایی است.
 
وی با اشاره به کمبود بودجه درخانه سینما ادامه داد : درحال حاضر دست خانه سینما از بودجه خالی است و دیدیم که درنشست چند روز گذشته خانه سینما سر و صدای آنها نیز درآمد از طرف دیگر نیز وزارت ارشاد که تامین کننده بودجه خانه سینما است خواستار نزدیکی خانه سینما به سیاست های وزارت ارشاد است و عدم توافق بر سر این موضوع تنور اختلافات را همواره روشن نگه داشته است.

صباغ زاده با تاکید بر استقلال خانه سینما از بودجه دولتی گفت: اگر صنوف خانه سینما مستقل و به بخش خصوصی وابسته بودند دیگر هیچگاه شاهد این کشمکش ها میان خانه سینما و معاونت سینمایی نبودیم.

کارگردان فیلم "سناتور " یاد آورشد: انتظار این است که خانه سینما و معاونت سینمایی به تعامل منطقی برسند و اگر شاهد این تعامل باشیم به طور قطع صنوف سینمایی نیز آرامش و آسایش بهتری را جهت تولید فیلم تجربه خواهند کرد اما اگر شاهد ایستادگی و لج ولجبازی هردو طرف باشیم این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی گفت : متاسفانه خواسته های خانه سینما و معاونت سینمایی از شکل منطقی خود خارج شده و به مسائل حاشیه ای کشیده شده درحالیکه چاره کار تعامل منطقی این دونهاد تاثیرگذار در عرصه سینماست و امیدواریم هرچه زودتر شاهد این تعامل باشیم.

انتهای پیام/س

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.