شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۰

14 روز تا آغاز فجر 29؛

رفایی: در "خانه امن است" از رئالیسم صرف فاصله گرفتم

خانه امن است

کارگردان فیلم "خانه امن است" گفت: تفاوت این فیلم با کارهای قبلی‌ام این است که در آن از رئالیسم صرف فاصله گرفتم.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، ناصر رفایی کارگردان "خانه امن است" در گفت و گو با ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: نفس برپایی جشنواره برای فیلمسازانی که با ارسال آثارشان این رویداد را همراهی می‌کنند مجالی برای دیده شدن آثار سینماگران جدیدی است که تازه می‌توانند در جشنواره فرصت ظهور پیدا کنند.

وی ادامه داد: جوایز و تشویق‌هایی که از سوی هر جشنواره‌ای صورت می‌گیرد برای فیلمسازان جوان که ممکن است بار مالی فیلم رانیز به دوش بکشند کمک کننده و ارزشمند است و از سو ی دیگر مشوق خوبی است برای ا دامه راه. اما در خصوص جشنواره فیلم فجر به دلیل این که متاسفانه سیاست واحدی را در طول برگزاری آن دنبال نکرده است و بیشتر تحت تاثیر مدیریت‌های مختلف سینما قرار گرفته، گاهی اوقات خوش درخشیده و عملکرد خوبی داشته و گاهی اوقات با اهداء جوایز فیلمسازان را عصبانی کرده است و یا فضاها و حاشیه‌هایی در جشنواره ایجاد شده که ربطی به فیلمسازی و کار هنری نداشته است. به هرحال عملکرد جشنواره بیست و نهم را باید در پایان آن مورد ارزیابی قرار داد.

وی در ادامه توضیح داد: به طور کلی اثرگذاری جشنواره فیلم فجر در سال‌های اولیه بیشتر بوده و در آن‌ سالها عملکرد یک ساله سینمای ایران مورد ارزیابی کارشناسان، فیلمسازان، مسئولان و مخاطبان قرار می‌گرفت و به لحاظ فنی و اکران و اجرایی جشنواره و جوایز آن تعیین کننده بود اما در چند ساله اخیر وابستگی‌ فیلم‌ها به حضور در جشنواره کم شده و جشنواره در تولید آثار و اکران آن تاثیر چندانی ندارد. در سال‌های اولیه جشنواره تعیین کننده بود و با بررسی آثار سیاستگذاری‌های سال آینده سینمای ایران پی‌ریزی می‌شد اما در چند سال اخیر این چنین نبوده و امیدوارم جشنواره فضای دوست‌داشتنی و تاثیرگذار خود را دوباره بازیابد.

وی درباره ویژگی‌‌های "خانه امن است" توضیح داد: «خانه امن است» اولین فیلم من به شمار می آید که تهیه‌کننده داشتم و فارغ از مسایل مختلف اجرایی و تهیه‌ و فشارهای ناشی از آن سر صحنه رفتم و فضای خوشایندی بود زیرا من به یاد دارم که در ساخت فیلم‌های کوتاه هم تهیه‌کننده نداشتم و خودم بار اجرایی کار را به دوش می‌کشیدم. طرح داستان از دو کلمه جنگ و بچه‌های بهزیستی که تهیه‌کننده گفت شکل گرفت و من شروع به نوشتن کار کردم، جنگ را در روزگار نوجوانی و جوانی تجربه کرده بودم و از سوی دیگر، مدتی نیز مسئول واحد سمعی و بصری پیشگیری سازمان بهزیستی بودم و با بچه‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست به خوبی آشنا بودم و مستند‌های زیادی نیز در این باره ساختم به هر دو موضوع اشراف کامل داشتم. تجربه‌های نوجوانی که با دوستان هم سن و سال خودم داشتم در برخی ازکاراکترهای فیلم دیده می‌شود وقتی دوران نوجوانی خود را مرور می‌کردم دیدم هنوز هم تاریخ مصرف دارد، فضاها، خواست‌ها و نیاز‌ها تغییری نکرده و همان فضا می‌تواند الگو باشد . جوان امروزی ممکن است شکل ظاهرش تغییر کرده باشد اما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم همچنان همان خصلت‌ها و سرشت‌ها و باورهای فرهنگی را دارد که ما تجربه کردیم و تغییری نکرده است. نگاه به آینده‌ای موفق، سازندگی و... در این نوجوانان و جوانان هم وجود دارد.

کارگردان "امتحان" در ادامه به ساختار فیلم اشاره کرد و گفت: کارهای قبلی‌ام بیشتر به رئالیسم نزدیک است اما در این کار سعی کردم به سینمای فرم‌گرا و فرمالیستی نزدیک شوم، ملودرام هم در کار دیده می‌شود. می‌توان برای تعریف این دوکلمه جنگ و بچه‌های بهزیستی از سینمای رئالیست و ملودرام استفاده کرد و تفاوت کار با کارهای قبلی‌ام این است که از سینمای رئالیست صرف فاصله گرفتم.

وی درباره مراحل فنی فیلم توضیح داد: فیلم آماده نمایش است و پس از حضور فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان و کسب جایزه، هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تاریخ 16 تا 26 بهمن‌ماه به دبیری "مهدی مسعودشاهی" در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/گ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.