دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

کارگردان «هفت بهار نارنج» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

ضد تبلیغ‌ها در سینما جواب می‌دهد/ نقش «روابط عمومی‌ها» زمانی می‌توانست مهم و اثرگذار باشد که «فضای مجازی» وجود نداشت!

فرشاد گل سفیدی در ششمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: فرشاد گل سفیدی کارگردان سینما در خصوص نقش روابط عمومی ها در اقتصاد هنر و سینما گفت: در گذشته روابط عمومی ها به شکل قوی تری در سینما حضور داشتند و فعالیت می کردند. نقش روابط عمومی ها زمانی می توانست مهم و اثرگذار باشد که فضای مجازی وجود نداشت. این روزها اغلب کار روابط عمومی ها دادن تبلیغات به فضای مجازی و کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی است!

کارگردان فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم سینمایی به عنوان یک کالا که در دسته کالای فرهنگی جای می گیرد مانند هر کالای دیگری نیازمند تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب است. در گذشته های نه چندان دور تلویزیون حمایت جدی از تولیدات سینمایی داشت و تیزر و آنونس های فیلم ها را پخش و به این طریق از سینما حمایت می کرد.

وی یادآور شد: حتی در روزگاری تلویزیون برای حمایت از سینما سوبسید هم در نظر گرفته بود به نحوی که برخی از فیلم ها تبلیغات شان به صورت مجانی پخش می شد اما متأسفانه امروز چنین اتفاقی را شاهد نیستیم و می بینیم تبلیغات فیلم ها در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شود که اتفاقاً این تبلیغات هم روی فروش فیلم ها اثرگذار است و تجربه ثابت کرده آثاری که برای چنین تبلیغاتی هزینه می کنند فروش خوبی هم در گیشه دارند.

گل سفیدی متذکر شد: اما در اینجا این پرسش مطرح می شود که اساساً جای فیلم های فرهنگی در سینمای امروز ایران کجا است؟ این فیلم ها که برای گیشه و تجارت تولید نشده اند تکلیف شان چیست و چه کسی باید از آن ها حمایت کند؟ آیا سینما نباید به توسعه فرهنگ یک ملت کمک کند؟ الآن این قبیل فیلم هایی که پر فروش می شوند چه چیزی را نصیب ملت کرده اند؟

این سینماگر تصریح کرد: شما بروید نیم نگاهی به فیلم های اکران شده در سال گذشته بیندازید و ببینید چه فیلم هایی پرفروش شده اند و جنس آن ها چیست؟ «فسیل» و «هتل» دو فیلم پر فروش سینما در سال گذشته بوده اند؛ خوب حالا پرسش اینجا است که سهم فیلم های فرهنگی چه می شود؟

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «هلن» و «هاری» با بیان اینکه بخشی از حضور مردم در سالن های سینما به دلیل ضدتبلیغ هایی است که به شدت در فضای سینما رایج شده خاطرنشان کرد: این روزها برخی روابط عمومی ها درگیر این شده اند که مثلاً رکورد فروش روزانه فلان فیلم شکسته و یا فلان فیلم فلان رکورد را زده است! همه ما می دانیم این ها ضد تبلیغ است اما همین ضد تبلیغ ها در سینما جواب می دهد.

وی تأکید کرد: البته بنده یقین دارم که در آینده ای نه چندان دور مخاطب این نوع فیلم ها را پس می زند! همانطور که مخاطب زمانی فیلم های اجتماعی را پس زد و دیگر حاضر به تماشای شان در سالن های سینما نشد!

گل سفیدی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما روابط عمومی ها نقش کلیدی و جدی در پر فروش شدن یک اثر سینمایی دارند یا خیر تصریح کرد: نقش روابط عمومی های حرفه ای تاحدودی ممکن است در این راستا اثرگذار باشد اما با عذر از شما باید بگویم که یک سری از همکاران رسانه ای تان حتی بلد نیستند از ما یک سوأل ساده بپرسند! گاهی کار به جایی می رسد که وقتی با بنده تماس می گیرند از آن ها می پرسم شما اصلاً می دانید برای چه به من زنگ زدید؟ من فکر می کنم کار رسانه ای برای عده ای از افراد تنها بدل به یک انجام وظیفه شده و عرقی برای کارشان ندارند و بدیهی است که چنین افرادی نمی توانند اثرگذاری جدی بر فروش یک فیلم داشته باشند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو یادآور شد: در گذشته روابط عمومی ها به شکل قوی تری در سینما حضور داشتند و فعالیت می کردند. نقش روابط عمومی ها زمانی می توانست مهم و اثرگذار باشد که فضای مجازی وجود نداشت. این روزها اغلب کار روابط عمومی ها دادن تبلیغات به فضای مجازی و کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.