چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

کارگردان «توفان شن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

بخشی از جریانات پنهان در فضای کشور متکی و متأثر از غرب و آمریکا هستند/ اگر بازیگری در پروژه‌های ضد استکباری کار کند او را تهدید به بیکاری می‌کنند!

جواد شمقدری در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: جواد شمقدری کارگردان سینما و تلویزیون که حدود ۳ دهه قبل ساخت فیلم سینمایی «توفان شن» را بر عهده داشته و پس از آن سریالی را در خصوص تسخیر لانه جاسوسی ساخته همزمان سالروز شکست تاریخی آمریکا در طبس با سینماپرس در خصوص دلایل کم کاری تولیدات فرهنگی در حوزه ضد استکباری گفتگو کرد.

عضو هیأت امنای هیأت اسلامی هنرمندان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از جلوه های ویژه انقلاب اسلامی این است که با ظالم و روحیه استکباری تقابل دارد. از ویژگی انقلاب اسلامی که باعث تسخیر لانه جاسوسی شد و امام (ره) و آمریکا را محور تقابل قرار داد همین روحیه ضد استکباری بود.

وی با تأکید بر اینکه این عناد دو طرفه است اظهار داشت: دشمنان ما هم در این سال ها دشمنی خودشان را با ما پنهان نکرده اند و در طول همه این سال ها آمریکا علیه ملت ایران حرکت های متعددی انجام داده است.

شمقدری این تقابل را تقابل میان خیر و شر برشمرد و در این باره متذکر شد: تقابل میان خیر و شر باید در آثار هنری و فیلم و سریال ایران مشهود و تداوم داشته باشد اما این انتظار برآورده نشده و کارهای بسیار اندکی در این مسیر انجام شده است.

بخشی از جریانات پنهان در فضای کشور متکی و متأثر از غرب و آمریکا هستند/ اگر بازیگری در پروژه‌های ضد استکباری کار کند او را تهدید به بیکاری می‌کنند!

این سینماگر تصریح کرد: غفلت و روزمرگی مدیران مانع از تولید آثار سینمایی و تلویزیونی ضد آمریکایی شده است؛ از سوی دیگر سایر برنامه ریزانی که در این عرصه وجود دارند کوتاهی و غفلت می کنند و توجهی به این مسأله ندارند که در طول این ۴۰ و اندی سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد شعار جدی ما مرگ بر آمریکا است و باید این را برای جوانان کشورمان تبیین کنیم.

مشاور رئیس جمهور در امور هنری دولت های نهم و دهم خاطرنشان کرد: جریانات مدیریتی فرهنگی ما به خصوص آن ها که در رأس جایگاه های مهم قرار می گیرند بی توجهند و حول این محور برنامه ریزی و سرمایه گذاری نمی کنند. در فضای هنری و هنرمندان هم آفت هایی وجود دارد که این آفت ها باید ریشه های شان شناسایی شود؛ بخشی از جریانات پنهان در فضای کشور متکی و متأثر از غرب و آمریکا هستند و خود را وامدار می دانند و اگر کسی بخواهد کار کند سد و مانعش می شوند.

بنیان گذار سازمان سینمایی با بیان اینکه برخی افراد که تابعیت دوگانه دارند یا نگران ویزاهای شان هستند در محاسبات خودشان به این نتیجه می رسند در این پروژه ها ورود نکنند ادامه داد: بارها دیدیدم اگر بازیگری در این پروژه ها کار کند او را تهدید به بیکاری می کنند! معلوم می شود یک جریان مدیریت شده در پس این ماجرا در داخل کشور وجود دارد که منافع غربی ها و آمریکایی ها را لحاظ می کنند.

بخشی از جریانات پنهان در فضای کشور متکی و متأثر از غرب و آمریکا هستند/ اگر بازیگری در پروژه‌های ضد استکباری کار کند او را تهدید به بیکاری می‌کنند!

کارگردان فیلم های سینمایی «توفان شن» و «بر بال فرشتگان» تأکید کرد: مدیران فرهنگی نباید منتظر باشند تا هنرمندان دغدغه مند از بیرون برای آن ها طرح بیاورند. آن ها باید کمک کنند تا همه هنرمندان وارد این صحنه نبرد تاریخی شوند اما افسوس که در لایه های مختلف مدیریتی افرادی هستند که آن ها هم با یکدیگر تقابل می کنند؛ مثلاً در رأس مسئولیت یک مجموعه شاید علایقی برای کار در این زمینه باشد اما در رده های دیگر و در مدیران میانی و پایینی مانع تراشی و تخریب می کنند. کمترین مانع تراشی این است که سعی می کنند بودجه تعریف شده به این مسیر وهم هدایت نشود یا در این پروژه ها و نوع قراردادها و نوع پرداخت اقساط کاری می کنند این پروژه ها بیچاره شوند. به هر صورت بازتاب منفی و فضاسازی می شود تا این کارها تولید نشود.

وی یادآور شد: ما اگر بخواهیم بشمریم می بینیم این نوع تولیدات به تعدادانگشتان دست نمی رسند و این مصیبت بزرگی است که همه به آن تن دادند و تسلیم شدند. باید کار جهادی کرد تا این فضا بشکند. زمانی که فیلم سینمایی «توفان شن» ساخته شد علیرغم اینکه همه تصور می کردند این فیلم به نتیجه نمی رسد بعد از تولیدش هوشیار شدند و فهمیدند جریاناتی هستند که با همه سختی ها و مرارت ها این نوع آثار را بسازند؛ در همان مقطع هم سعی کردند این فرآیندها را تخریب کنند و کسی را مأمور کردند شعری علیه این فیلم بگوید. در جشنواره فجر هم شاهد بودیم روی داوران القائاتی ایجاد می کنند که سیمرغ را به فیلم دیگری می دهند که آن فیلم را کسی یادش نیست!

کارگردان سریال های تلویزیونی «انقلاب دوم» و «آفتاب و زمین» در پاسخ به این پرسش که آیا شخص شما برای تولید فیلم ها و سریال ها ضد استکباری تان مورد تهدید قرار گرفته اید گفت: این ها بیشتر فضاسازی های روانی است؛ در واقع نوعی ترس ایجاد می کنند که طرف فکر کند بعد از ساخت این فیلم یا سریال برایش چه اتفاقی می افتد اما خیلی اینجوری نیست. آمریکا اگر بخواهد روی عملکرد فرد یا جریانی ورود کند فارق از این مسائل انجام می دهند.

شمقدری یادآور شد: ما در ایران سابقه نداریم برخوردی با هنرمندان انقلابی صورت گرفته باشد. حتی در زمانی که دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور بودند من اسمم در لیست قرار گرفت که به نیویورک بروم؛ در هر دو سه باری که اقدام شد وقتی لیست پذیرش ویزاها برگشت می کرد آمریکایی ها اذیت می کردند و اسم عده ای را خط می زدند اما در آن ارزیابی ها اسم من جزو افرادی بود که ویزا برایشان صادر شده بود و این در حالی بود که آن ها می دانستند «توفان شن» جزو کارنامه من است.

بخشی از جریانات پنهان در فضای کشور متکی و متأثر از غرب و آمریکا هستند/ اگر بازیگری در پروژه‌های ضد استکباری کار کند او را تهدید به بیکاری می‌کنند!

وی در همین راستا افزود: در آن زمان که من «توفان شن» را ساختم یکی از شبکه های آمریکایی با بنده ارتباط گرفت و گفت ما از شما دعوت می کنیم و نمایش اختصاصی برای فیلم تان می گذاریم و یک مصاحبه با شما ضبط می کنیم و شما یک هفته هم در آمریکا اقامت داشته باشید. البته آن موقع به بنده سفارش شد که به این سفر نرو. بعداً در سفری که با دکتر احمدی نژاد به نیویورک رفتیم به یک دوستی که همراهم بود گفتم امروز من در این کشور قدم می زنم و پلیس فدرال آمریکا محافظ من است. این همان چیزی است که برخی می ترسیدند اگر بیایند و نقشی در فیلم ضد آمریکایی بگیرند ممکن است این کشور به آن ها ویزا ندهد. اما این اتفاقی که برای من افتاد نشان می دهد ما ترس های الکی در ذهن مان داریم.

شمقدری در خاتمه این گفتگو افزود: امروز در رسانه های آمریکایی و غربی افرادی می نشینند و سیاست های آمریکا را نقد می کنند. در این دوره ترس بی مورد است. در این عرصه بیخودی برخی افراد ترس ایجاد کردند. دیگر این عامل پذیرفته نیست و اگر کسی این ترس ها را در دل دیگران بیندازند احتمالاً مزدور و مأمور است که مانع و سد راه اینجور تولیدات شود. شاید در بخشی از خانه سینما چنین امری وجود داشته باشد. در لایه های مدیریتی هم این افراد هستند و غیر مستقیم سعی دارند این کارها را اخته کنند و امیدواریم که دست آن ها برای همه رو شود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.