چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

«عضو شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

ترویج «فساد» در «سینمای کمدی» تنها به خاطر فروش بیشتر امری قبیح است/ چرا در یک سریال تلویزیونی باید ده مدل «رقص» نمایش داده شود؟

دکتر فرشته روح افزا

سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا در خصوص هجمه سینمای کمدی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی با سینماپرس به گفتگو پرداخت؛ وی با انتقاد شدید از انفعال مدیران فرهنگی و سینمایی خواستار موأخذه جدی و فوری عاملان ترویج فساد در سینما شد.

مدیر طرح وبرنامه و تدوین وسیاستگذاری شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه ما در برخی مواقع شاهد این اتفاق هستیم که فیلم ها و سریال هایی روانه آنتن و پرده سینماها می شوند که نه تنها آگاهی بخشی ندارند بلکه باعث می شوند سبک زندگی به سمت غلط و هجو نادرست هدایت شود.

وی سپس با اشاره به کثرت نمایش رقص در فیلم های سینمایی تصریح کرد: من واقعاً نمی دانم قرار است از نشان دادن این رقص ها چه چیزی نصیب ما شود؟ چرا عادت شده که در فیلم ها و سریال ها دسته رقص راه می اندازند؟ آیا کمبود جامعه ما رقص است؟ من واقعاً برای کسانی که عنوان هنرمند را با خود به یدک می کشند اما ترویج نادرستی می کنند به شدت متأسفم. بدیهی است اگر این کار هنرمندان از روی ناآگهی شان است مدیران سینمایی باید این ناآگاهی را ممیزی کنند. ما باید بدانیم ممیزی برای اصلاح است و نه حذف کردن! ما باید کالای فرهنگی را اصلاح کنیم و محصولی سالم را به مخاطبان مان ارزانی کنیم.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: حقیقتاً من هرچه فکر می کنم نمی فهمم که منطق چنین فیلم هایی چیست! چرا در یک سریال تلویزیونی باید ده مدل رقص نمایش داده شود؟ آیا به زعم مدیران و سیاست گذاران و تولیدکنندگان این تصاویر خوراک فرهنگی مناسبی برای جامعه است؟

روح افزا سپس با اشاره به فیلم «تمساح خونی» که این روزها روی پرده سینماها است متذکر شد: ما وقتی به راحتی قمار کردن را در فیلم ها نشان می دهیم روی ذهن نوجوانان مان کار می کنیم. ما باید بدانیم اگر این فیلم و آثار مشابه آن پر فروش می شود خطرناک است و ما هرگز نباید از فروش این چنین فیلم هایی خوشحال شویم چرا که مثلاً یک بانوی ۷۰ ساله که نمی رود چنین فیلمی را ببیند و از آن خط بگیرد این جوان و نوجوان ما است که وقتی این فیلم را می بیند از آن خط می گیرد و به سمت فسادی هدایت می شود که امروز دنیا را بیچاره کرده است.

دبیر علمی همایش زنان اندیشمند مسلمان جهان و دبیر بین الملل همایش طلایه داران عفاف و حجاب با بیان اینکه ترویج فساد در سینمای کمدی تنها به خاطر فروش بیشتر فیلم ها امری قبیح است خاطرنشان کرد: اینجا وظیفه مسئولان ارشد فرهنگی است که وارد میدان شوند و عاملان ترویج این فساد را موأخذه کنند. هر کسی به این فیلم ها پروانه ساخت و نمایش داده باید موأخذه شود.

وی افزود: تلخ و دردآور است که فساد در غرب خرخره مردم را گرفته اما ما از روی دست همان ها تقلید می کنیم! انگار برای عده ای افراد تنها و تنها دیده شدن و کسب درآمد مهم است. شما اگر می خواهید دیده شوید می توانید از فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی بهره مند شوید. از کتاب های حافظ و سعدی و مولوی و علمای بزرگ دینی در طول تاریخ و زندگی بزرگانی مانند ابوعلی سینا و ملاصدرا بهره برداری کنید. شما می توانید وارد زندگی رزمندگانی شوید که چشم دنیا را به سمت رشادت های خود خیره کردند. چرا با این همه غنا همچنان دنبال پست ترین زباله های سلط آشغال های خارجی هستید؟

روح افزا در ادامه این گفتگو گفت: ما زمانی می توانیم موفق باشیم که مخاطب بعد از تماشای یک فیلم یا سریال تلویزیونی بخشی از مشکلاتش حل شود؛ آموزش بگیرد و به رفتار انسانی و خوی انسانی وفادار بماند.

دبیر کمیته علمی دبیرخانه اندیشه های راهبرد در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برخی فیلم های مثلاً اجتماعی که طی سال های اخیر به کرات در سینمای ایران تولید شدند یادآور شد: من متوجه نمی شوم که چرا یک فیلمساز باید بیاید و طریقه استفاده از مواد مخدر را در اثرش به مخاطب نشان دهد؟ این چه جاذبه ای دارد؟ چرا شما سعی دارید اینقدر نفهمید!؟ این ها همه ترویج فساد است. ما به جای این کارها نیازمند آن هستیم که فرهنگ شیعه را تبیین کنیم تا یک سری شبهات از جامعه رفع شود نه اینکه به ایجاد فساد و شبهه در جامعه دامن بزنیم.

وی ادامه داد: این روزها ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) بود؛ من می خواهم از مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور سوأل کنم که جای فرهنگ امام صادق (ع) و تبیین بحث های مورد نظر ایشان در سینمای امروز کشور کجا است؟ چرا شما برای ذره ای درآمد بیشتر دست از رسالت فرهنگی تان کشیده اید؟ چرا شما اجازه دادید فیلمی مانند «تمساح خونی» اصلاً ساخته شود؟ چرا شما به پشتوانه فرهنگ غربی مدل موی لمپن های خارجی را در این فیلم تبلیغ می کنید؟ آیا این ها زیبنده سینمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام است؟

روح افزا در همین راستا گفت: شما ممکن است با این فیلم ها ذره ای لبخند به لب مردم بیاورید اما باید بدانید که از پشت خنجر به اندیشه و فرهنگ و شخصیت و هویت جامعه می زنید.

این فارغ التحصیل رشته الکترونیک از دانشگاه منچستر انگلستان خاطرنشان کرد: وقتی دشمن از همه جهت ناامید می شود شروع به شبهه افکنی می کند و اصل دین را هدف قرار می دهد. حتی کسانی که سکولار بودند و دین نداشتند با امام جعفر صادق (ع) بحث می کردند. این کاری که ایشان کردند و شبهات را پاسخ می دادند استقرار برای دین ایجاد کردند. اگر در آن برهه به شبهات جواب داده نمی شد کسی استقبال نمی کرد.

وی سپس با بیان اینکه ما اگر آگاه شویم هرگز در استحاله فرهنگی نمی مانیم خاطرنشان کرد: هنر زبان بسیار گویا و توانمندی است. بهترین راه پاسخگویی به شبهات زبان هنر است. زبان هنر زبان ادبیاتی نیست؛ فارسی یا انگلیسی نیست؛ زبان عمومی است و می توانیم همه را به بحث هایی که اندیشه بشری باید در آن رشد کند سوق دهیم. امام جعفر صادق (ع) و مکتبش به این درد می خورد که پاسخ این شبهات را بدهیم. مدیران فرهنگی باید در این راستا اهتمام داشته باشند.

روح افزا تأکید کرد: مسئولان وزارت ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در پاسخ به این شبهات به میدان بیایند. مغفول ماندن مسئولان فرهنگی زیبنده نیست. باید در دانشگاه کرسی آزاداندیشی باشد. مردم باید سوأل کنند و ما اگر جواب داریم به آن ها بگوییم و اگر جواب نداریم یعنی ما نقص داریم؛ بدیهی است که اسلام نقص ندارد. ما می خواهیم از کار علمی استفاده کنیم. منطق امروز دنیا داعش و کشتن و رگ زدن و گردن زدن است. ما پله های جلوتر را ائمه دین مان رفتند و ما باید پیروی آن ها باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی هم باید دغدغه مندانه جلوی تولید فیلم های نازل و سطحی را بگیرند و تنها به فکر درآمدزایی از طریق سینما نباشند! من امیدوارم روزی سینما و سینماگران رسالت خود را به درستی انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.